فواید و خواص گل محمدی

گل محمدی بیشتر در مناطق خشک و در استان های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کرمان کشت می شود. در این مطلب با خواص گل محمدی آشنا می شوید. برای تهیه یک لیتر اسانس از گل محمدی به 4 تن گلبرگ نیاز است. از گل محمدی عرق گیری و گلاب گیری می شود. همچنین گل برگ های خشک نیز از آن تهیه می شود که در عطاری های موجود است.خواص گل محمدی

خواص گل محمدی

گلها در طب سنتی و علم امروزی کاربرد گسترده ای برای درمان بیماری ها و حفظ سلامت و زیبایی دارند در مقالات گذشته با خواص گل ختمی، خواص گل سرخ و خواص گل بابونه آشنا شدیم در این مطلب شما را با خواص گل محمدی آشنا خواهیم کرد. فواید گل محمدی در غنچه، گلبرگ و گلاب وجود دارد. از غنچه و گلبرگ گل محمدی برای تسکین صفرا استفاده می شوند. همچنین مسهل و رقیق کننده بلغم است.

از ضماد برگ گل محمدی می توان برای درمان بیماری های مختلف مانند از بین بردن زخم، جوش، آبله، ناراحتی های پوستی، درمان شکستگی عضلات، درمان ورم مقعد و از بین بردن خون ریزی رحم اشاره کرد.

می توان از این ضماد برای درمان سر درد، گوش درد، چشم درد، ترمیم زخم دهان، تقویت لثه و دندان نیز استفاده کرد.

فواید گلاب

برای بهره بردن از خواص گل محمدی می توان از بخور آن نیز استفاده کرد. از این بخور برای درمان بیماری های مربوط به دستگاه تنفس مانند عفونت بینی، گلودرد، درد سینه و سرفه استفاده می شود.

از گل برگ های خشک گل محمدی نیز برای درمان بعضی امراض استفاده می شود. گفتنی است که خواص گل محمدی در عصاره خشک شده آن حفظ می شود. از این عصاره برای درمان یبوست، درمان بیماری قلبی، از بین بردن خون ریزی سینه، از بین بردن رطوبت معده و قطع اسهال استفاده می شود.

عده ایی از امراض با خوردن گلبرگ گل محمدی درمان می شود. بیشترین موارد مصرف گل محمدی برای مشکلات گوارشی و معده است. به عنوان مسکن معده، درمان دل پیچه، دل درد، درمان زخم های روده و اسهال به کار می رود. مدفوع را نرم می کند. همچنین با خوردن گلبرگ های گل محمدی می توان گرفتگی سینه و خشونت صدا را درمان کرد.

جالب است بدانید که بوییدن گل محمدی نیز می تواند باعث تقویت حس بویایی شود. قادر است سر درد و درد چشم را درمان کند. همچنین در بالا بردن سطح هوشیاری نیز موثر است و باعث ایجاد حس نشاط می شود.

خواص گل محمدی

تقویت حافظه

از خواص گل محمدی  تقویت حافظه را می توان نام برد. گل محمدی در تقویت قدرت یادگیری نیز موثر است. افراد مسن می توانند از گل محمدی برای جلوگیری از کاهش حافظه و آلزایمر استفاده کنند. گل محمدی آرام بخش بوده و دارای خواص ضد افسردگی است. به همین خاطر در مراسم های سوگواری از گلاب استفاده می شود تا اثرات غم را رفع کند.

فواید گل محمدی

ضد عفونی کنندگی

از دیگر خواص دارویی گل محمدی می توان به ضد عفونی کنندگی آن اشاره کرد. التیام زخم های عفونی، عفونت های ادراری و عفونت های مجاری تنفسی با گل محمدی درمان می شوند.

درمان سر درد

برای درمان سر درد استفاده از عصاره گل محمدی توصیه می شود. از این عصاره چند قطره در بینی بچکانید تا سر درد رفع شود. علاوه بر درمان سردرد با گل محمدی می توان برای پایین آوردن تب نیز از آن استفاده کرد. از گلاب برای درمان سر دردهای ناشی از هوای آلوده یا گیجی و منگی استفاده می شود.

خواص گل محمدی

از بین بردن استرس

گلاب در از بین بردن استرس و اضطراب موثر است. مصرف گلاب به تنهایی یا استفاده از آن در نوشیدنی ها می تواند تا حد زیادی در از بین بردن استرس موثر باشد.

سلامت پوست

مصرف گلاب یا آغشته کردن آن به پوست در از بین بردن لک های پوستی و اگزما موثر است. جوش ها، آبله و اگزماهای پوستی با گلاب درمان می شوند برای استفاده از این روش توصیه می شود که یک پنبه را به گلاب آغشته کرده و روی جوش ها بزنید سپس بعد از گذشت ده دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید دو بار در طی روز تا از بین رفتن جوش ها و ناراحتی پوستی استفاده کنید.

مزیت های گل محمدی

درمان کم خونی

مصرف گلاب در خون سازی موثر است و به عنوان درمان کم خونی به شمار می رود. گلاب خون را رقیق کرده و از بیماری های خونی نیز جلوگیری می کند. استفاده از گل محمدی نیز در خون سازی موثر است.

امیدواریم که مطالعه مطلب خواص گل محمدی و آشنایی با فواید این گیاه برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…