خواص نبات

از نبات علاوه بر مصارف تزئینی برای مصارف درمانی نیز استفاده می شود. در این مقاله درباره تمامی خواص نبات برای سلامت بدن می پردازیم. نبات ها به شکل و طعم های مختلفی نیز در بازار وجود دارند. نبات های زعفرانی، دارچینی و لیمویی محبوبیت زیادی دارند. نبات درمان موثری برای مزاج سرد است و همچنین به عنوان یک ضد نفخ قوی عمل می کند.

نبات های فله ایی

خواص نبات

نبات در مقایسه با قند طبع گرمتری دارد و در تقویت دستگاه گوارش نیز موثر است. از نبات برای درمان دل درد، دل پیچه و اسهال نیز استفاده می شود. برای از بین بردن اسهال می توان نبات را سوزانده تا تبدیل به ماده ایی قهوه ایی شود، این ماده طعم تلخی دارد و قابض است و مصرف آن باعث از بین رفتن اسهال و مشکلات گوارشی می شود. نبات به هضم بهتر و زودتر غذا کمک کرده و از ترش کردن و آروغ زدن جلوگیری می کند. همچنین نبات قادر است کرم های موجود در روده بزرگ را از بین ببرد.

خواص چای نبات

درمان سرفه

مکیدن نبات برای تسکین سرفه، درد سینه و گرفتگی صدا کاربرد دارد. توصیه می شود که در هنگام بروز سرما خوردگی از نبات نیز در کنار سایر درمان ها استفاده شود. استفاده از نبات داغ نیز در از بین بردن خشونت صدا تاثیر خوبی دارد.

رفع خستگی

یکی دیگر از خواص نبات درمان خستگی است. مصرف چای، قهوه، شیر یا سایر نوشیدنی های گرم دیگر همراه نبات باعث از بین رفتن حس خستگی ناشی از فعالیت های شدید بدنی می شود. اگر از نبات زعفرانی استفاده شود تاثیر بیشتری دارد. گفتنی است که مصرف نبات زعفرانی در افزایش و تقویت میل جنسی بسیار موثر است.

نکته هایی در باره خرید نبات

 رفع خواب آلودگی

از خواص نبات می توان به از بین بردن حالت خواب آلودگی اشاره کرد. مصرف نبات در اوایل صبح باعث افزایش سطح هوشیاری می شود. به رانندگان توصیه می شود که از چای نبات قبل از رانندگی استفاده کنند.

کاهش بزاق دهان

بزاق دهان برای سهولت در جویدن غذا، نرم شدن و کمک به هضم غذا ضروری است. اما در بعضی افراد میزان بزاق زیاد بوده و در هنگام صحبت کردن باعث بروز ناراحتی هایی می شود. همچنین در بعضی افراد دیگر بزاق در خواب جاری می شود. جالب است بدانید که نبات قادر است که بزاق را در حد متعادلی نگه دارد و از مشکلات افزایش بزاق جلوگیری کند.

نبات داغ

جلوگیری از آلزایمر

مصرف نبات در افراد میانسال از بروز آلزایمر و مشکلات حافظه جلوگیری می کند. همچنین باعث تقویت حافظه و قدرت یادگیری می شود. بنابراین استفاده از آب جوش و نبات یا چای نبات در افراد میانسال توصیه می شود.

درمان کمر درد

یکی از درمان های خوراکی موثر برای کاهش و درمان کمر درد استفاده از نبات داغ و چای نبات است. کمر دردهای دوران قاعدگی یکی از شایعترین دردهایی است که زنان را درگیر می کند. توصیه می شود که زنان در روزهای اول قاعدگی از نبات داغ استفاده کنند.

 جلوگیری از تکرر ادرار

 نبات در درمان مشکلات مثانه بسیار موثر است. مثانه ضعیف ممکن است سبب تکرر ادرار شود که بیماری ناخوشایند است. در طب سنتی تاکید شده است که از نبات برای درمان این مشکل استفاده شود. برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود که چند تکه نبات را در دهان قرار داده و بمکید.
انواع نبات

دیگر فواید نبات

از فواید و خواص نبات می توان به درمان نقرس، رعشه، درمان تنگی نفس، پیسی، فلج عضلانی و تپش قلب اشاره کرد.

نکاتی در مورد خرید نبات

یکی از انواع نبات نوع آبنباتی آن است که توصیه می شود از نوع چوبی آن استفاده شود. نبات هایی که با نی های پلاستیکی هستند از استاندارهای کیفی پایینتری برخوردارند. بخشی از بافت پلاستیکی این نبات ها وقتی که با نوشیدنی داغ تماس پیدا می کنند در آب جوش حل می شود و مصرف آن باعث آسیب به سلامت بدن می شود.

از خرید نبات فله ایی خودداری کرده و حتما از نبات با بسته بندی مناسب که دارای تاریخ تولید و انقضا باشد خریداری کنید. نبات های فله ایی با گرد و خاک و حشرات تماس دارند و در نوع زعفرانی آن نیز اغلب از رنگ های غیر مجاز استفاده شده است.

خواص نبات در درمان بیماری ها

از نبات با بلورهای شفاف استفاده کنید. نباتهایی که کدر هستند ناخالص بوده و کیفیت پایین تری نیز دارند. ویژگی های ظاهری نبات مرغوب علاوه بر داشتن بلورهای شفاف، داشتن قطر کم و دارا بودن جوهر قند است.

نبات به دلیل داشتن باف سفت تر نسبت به قند شیرین تر است. بخشی از بافت قند را هوا تشکیل می دهد و ترد تر است که این ویژگی در نبات وجود ندارد. به همین خاطر افراط در مصرف نبات ممکن است زمینه ساز بروز بیماری دیابت شود. همچنین افرادی که قند خون و اضافه وزن دارند نباید از نبات استفاده کنند.

خواص نبات

خواص نبات هایی که از شکر بدست می آیند نسبت به سایر نبات ها بیشتر است به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…