خواص آلو

آلو به شکل و رنگ های مختلفی وجود دارد که بیشترین نوع آن به رنگ زرد و بعضی دیگر رنگ قرمز دارند. خواص آلو برای سلامتی انسان بسیار زیاد است در این مطلب به فواید این میوه برای درمان بیماری ها می پردازیم. گفتنی است که این میوه هم به صورت تازه و هم خشک مورد استفاده قرار می گیرد.انواع آلو

خواص آلو در طب سنتی

میوه آلو از خانواده زرد آلو و هلو به حساب می آید در گذشته به بررسی خواص زردآلو و خواص هلو پرداختیم در این مطلب خواص دارویی و درمانی آلو را بررسی می نماییم. آلو حاوی مواد معدنی و املاحی مانند کلسیم، کربوهیدرات، آهن و ویتامین هایی مانند آ و ث می باشد. در طب سنتی از خواص آلو به وفور صحبت شده است. سم زدایی بدن یکی از مهمترین این موارد است. بارها متخصصان طب سنتی پیشنهاد کرده اند که صبح ها قبل از خوردن صبحانه، چند عدد آلو تازه میل شود تا بدن پاکسازی شود.

خواص آلو در درمان تهوع

همچنین از فواید آلو که بر آن تاکید بسیار شده است، تنظیم فشار خون و قند خون است. پتاسیم و سدیم موجود در آلو به کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند کمک می کند و فشار خون را در حد متعادلی نگه می دارد.

از طرفی فیبر موجود در آلو باعث کاهش جذب قند و افزایش حساسیت به انسولین می شود. به همین دلیل به افراد دیابتی توصیه می شود که از آلو در طی روز استفاده کنند تا قند خونشان کنترل شود.

خواص آلو و فواید آن

فواید آلو برای دستگاه گوارش

یکی از مهمترین خواص آلو, تقویت دستگاه گوارش و درمان بیماری های مربوط به آن است. یبوست یکی از بیماری هایی است که می توان با آلو آن را درمان کرد. فیبر موجود در آن به تقویت روده بزرگ کمک کرده و باعث افزایش حجم مدفوع می شود که در نتیجه آن سموم و مواد زائدی که باعث یبوست شده اند از بدن خارج می شوند.

همچنین آلو باعث ازدیاد باکتری های مفید درون روده می شود که به تخمیر فیبر کمک کرده و اسید بوتریک را بوجود می آورند که در تقویت روده موثر بوده و باعث حفظ سلامت آن می شود.

خواص بی نظیر آلو قرمز

درمان کم خونی با آلو

از دیگر خواص آلو می توان به وجود آهن در آن اشاره کرد که در پیشگیری و درمان کم خونی موثر است. کم خونی با علامی مانند عدم تمرکز و احساس خستگی همراه است که در افرادی که این علائم را دارند پیشنهاد می شود از آلو نیز استفاده کنند. مخصوصا افرادی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند و بیشتر در معرض کم خونی هستند.

خواص آلو

سایر خواص دارویی آلو

از دیگر خواص آلو می توان به درمان سر درد اشاره کرد. همچنین برای پایین آوردن تب در افرادی که تب شدید دارند خوردن آلو توصیه می شود.
برای کاهش حرارت بدن آلوی سیاه پیشنهاد می شود. همچنین از آلو برای درمان خارش گردن، پشت، شانه و تمام نواحی بدن استفاده می شود.
از دیگر خواص درمانی آلو از بین بردن حالت تهوع و سرگیجه است. خوردن چند عدد آلو در طی روز باعث درمان حالت تهوع می شود. زنان باردار نیز برای از بین بردن حالت تهوع می توانند از آلو استفاده کنند.
فواید آلو برای سلامتی
برای درمان خستگی و ضعف جسمی می توان از آلو استفاده کرد.
از مهمترین خواص آلو سم زدایی بدن به ویژه سم زدایی کبد است و در درمان عفونت های روده و دستگاه گوارش کاربرد دارد. آب آلو نیز در درمان و از بین بردن انگل معده مفید می باشد.

روماتیسم، نقرس و تصلب شرائین از دیگر بیماری هایی است که با آلو درمان می شود. این افراد می توانند از آلو تازه یا خشک و فرآوری شده در طی روز استفاده کنند.

فواید آلو

نکات

افرادی که سرد مزاج هستند بهتر است که از آلو به تنهایی استفاده نکنند و آن را همراه با عسل و آب میل کنند تا دچار ناراحتی های گوارشی احتمالی ناشی از مصرف آلو نشوند.

همانطور که گفته شد آلو در تقویت دستگاه گوارش مفید بوده و به عنوان یک مسهل قوی عمل می کند. برای اثر بخشی بهتر می توانید آلو را همراه با شکر، عسل یا ترنجبین میل کنید. همچنین توصیه می شود که ابتدا آلوهای خشک را بجوشانید و بعد از پخته شدن صاف کرده سپس با موادی که گفته شد میل شود.

به افرادی که بدن ضعیف دارند یا مسن هستند توصیه می شود که از آلوی پخته استفاده کنند زیرا آلوی خام دیر هضم بوده و ممکن است باعث بروز ناراحتی گوارشی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …