خواص اسفرزه

گیاه اسفرزه گلهایی کوچک و به رنگ سفید دارد. از دانه های این گیاه نیز می توان استفاده کرد. مهمترین خواص اسفرزه تقویت دستگاه گوارش و درمان یبوست است. می توان مقداری از دانه های اسفرزه را در آب حل کرده و در مواقع بروز دل درد میل کنید.

گیاه اسفرزه

مهمترین خواص اسفرزه

همانطو که گفته شد اسفرزه در تقویت دستگاه گوارش و رفع التهاب آن موثر است. مسهل و هضم کننده غذا می باشد. همچنین به کاهش کلسترول خون کمک کرده و در کاهش چربی خون نیز موثر است. درمان سرفه و اختلالات دستگاه تنفسی نیز از خواص اسفرزه می باشد.

این گیاه قادر است تب را از بین برده و به عنوان یک ضد باکتری قوی عمل می کند. از مهمترین خواص درمانی اسفرزه می توان به ضد سرطانی بودن آن بویژه جلوگیری از سرطان روده اشاره کرد. همچنین این گیاه قادر است اسید اوریک موجود در ادرار را کم کرده و ادرار آور است. از طرفی به افرادی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می شود از آن برای کاهش قند خون استفاده کنند.

مسهل بودن از خواص اسفرزه است.

درمان بواسیر

افرادی که بواسیر دارند می توانند از اسفرزه برای کاهش خارش و درد استفاده کنند، برای قطع خون ریزی بواسیر ملتهب نیز موثر است. همچنین زنان برای درمان خارش واژینال می توانند اسفرزه را با عناب در آب حل و ناشتا میل کنند و یا قسمتهایی که خارش دارد را با آن شستشو دهند.

از دیگر روش های درمان خارش بدن با این گیاه، مخلوط کردن آن با خاکشیر و تخم شربتی است. این مخلوط را در لیوانی آب حل کرده و هرروز میل کنید. گفتنی است که این شربت برای درمان بی اشتهایی و تصفیه خون نیز مفید است.

لعاب اسفرزه

درمان اسهال خونی

افرادی که دچار اسهال خونی شده اند می توانند سه وعده در طی روز از دمنوش اسفرزه میل کنند. برای تهیه این دمنوش کافیست که یک قاشق اسفرزه را در یک لیوان آبجوش حل کنید. می توانید این دمنوش را با عسل یا نبات میل کنید. گفتنی است که از این دمنوش برای درمان خون ریزی شدید دوران قاعدگی نیز استفاده می شود.

فواید گیاه اسفرزه

درمان زخم دهان

برای درمان برفک, زخم ها یا آبسه های موجود در دهان می توان از خواص اسفرزه بهره برد. چند قاشق اسفرزه را در مقداری آب حل کرده و با آن دهان را شستشو دهید. برای درمان درد گلو می توانید این مایع را قرقره کنید.

نکاتی درباره مصرف اسفرزه

مصرف گیاه اسفرزه سبب نفخ می شود. همچنین باعث بزرگ شدن شکم نیز می شود. به همین خاطر توصیه می شود که از مصرف طولانی مدت اسفرزه خودداری کنید. همچنین توصیه می شود که با آب فراوان مصرف شود زیرا در صورتی که با آب کم استفاده کنید، روده ها متورم شده و مدفوع سخت می شود.

یبوست باعث ناراحتی در زنان باردار می شود که توصیه می شود از اسفرزه به عنوان درمان در این دوره استفاده شود.

پودر گیاه اسفرزه

فواید اسفرزه در طب سنتی

در طی سنتی نیز از خواص اسفرزه صحبت های زیادی شده است. طبیعت این گیاه را سرد و تر ذکر کرده اند و خوردن لعاب دانه های آن را برای رفع تشنگی توصیه می کنند. همچنین برای درمان سر درد, یبوست, گرفتگی گلو, زخم روده و مشکلات صفراوی پیشنهاد می شود که از اسفرزه به عنوان درمان مفید استفاده شود. بهتر است که برای درمان درد گلو و درد سینه از دم کرده این گیاه استفاده شود.

برای تسکین درد مفاصل نیز می توان از لعاب گیاه اسفرزه به همراه روغن گل سرخ و سرکه استفاده کرد.

دمنوش اسفرزه

نکات مهم مصرف اسفرزه

برای درمان با گیاه اسفرزه فقط از لعاب یا دمنوش آن همراه آب فراوان استفاده شود. مصرف تخم اسفرزه به صورت کوبیده شده ممکن است باعث واکنش منفی بدن شده و تنگی نفس, بی هوشی, سرد شدن بدن, کند و قطع شدن ضربان قلب و مرگ بشود. اگر بعد از مصرف اسفرزه حالت ها گفته شده رخ داد از نمک و مخلوط آب و عسل برای درمان استفاده شود. بهتر است افرادی که حساسیت های دارویی یا خوراکی دارند قبل از مصرف اسفرزه با پزشک مشورت کنند. به کودکان زیر 2 سال تحت هیچ شرایطی نباید اسفرزه بخورانید. همچنین لازم به ذکر است که گفته شود پودر اسفرزه باید بلافاصله مصرف شود و نگهداری طولانی مدت آن ممکن است باعث اثرات منفی روی بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…