خواص خرفه
در این مطلب قصد داریم شما را با خواص خرفه آشنا کنیم. فواید این گیاه در بذر, ریشه و برگ آن نهفته است. خرفه گیاهی است با برگهای گوشتی که گل هایی به رنگ زرد دارد. این گیاه 40 سانتی متر ارتفاع دارد و به دلیل خود رو بودن در اکثر نقاط مانند باغچه و مناطق مرطوب می روید. در بسیاری از کشورهای عربی خرفه در سبزی فروشی به فروش می رسد. این گیاه به صورت خام یا پخته نیز مصرف می شود و از برگ و ساقه آن می توان در تهیه سالاد استفاده کرد.

خواص خرفهخواص خرفه

از خواص دارویی خرفه که در طب سنتی ذکر شده است می توان به درمان اختلالات مجاری ادرار اشاره کرد. همچنین به عنوان یک تب بر قوی, ضد عفونی کننده و ضد انگل و برای درمان بیماری آسکوربیت اسید تجویز می شود.

خرفه می تواند به قطع خون ریزی کمک کند, عصاره برگ و ساقه آن نیز برای درمان اختلالات کبدی به کار می رود. از برگ های گیاه خرفه در درمان زخم های سوختگی, جای نیش حشرات, متورم شدن و آبسه نیز استفاده می شود.

برای تقویت دستگاه گوارش و کلیه ها می توان گیاه خرفه را با پیاز و کمی روغن سرخ کرده و میل کنید.

از مهمترین خواص خرفه می توان به کاهش قند خون, تقویت عضلات قلب و گشاد کنندگی مجاری تنفسی اشاره کرد. گیاه خرفه ادرار آور است و برای دفع سنگ مثانه نیز موثر است. به افراد سرد مزاج توصیه می شود که خرفه را با کرفس و نعنا میل کنند تا دچار عوارض ناخوشایند گوارشی نشوند.

برگ خرفهتخم خرفه

از تخم خرفه می توان برای رفع تشنگی استفاده کرد. یک تصفیه کننده خون به شمار می رود و در درمان علائم سرماخوردگی مانند تب و سرفه بسیار موثر است. می توان از ریشه این گیاه ضمادی برای رفع زگیل و سردرد ناحیه پیشانی تهیه کرد.

جوشانده خرفه

از خواص خرفه می توان برای تهیه دمنوش گیاهی با خاصیت درمانی بهره برد. جوشانده گیاه خرفه برای درمان اسهال, اختلالات ادرار, سوزش مثانه, درمان درد سینه و تسکین سرفه استفاده می شود.

از دیگر مصارف جوشانده این گیاه کاهش التهاب چشم است. نکته ای که در پایان باید به آن اشاره شود این است که مصرف زیاد خرفه ممکن است به بینایی آسیب زده و اشتها را نیز کم کند.

گیاه خرفهبرگ گیاه خرفه

بسیاری از خواص خرفه در برگ آن است. از درمان های موثر برگ خرفه می توان به تسکین درد معده و کاهش حرارت کبد و صفرا اشاره کرد. همچنین بیماران دیابتی برای کنترل ادرار می توانند از برگ خرفه استفاده کنند.

جویدن برگ خرفه به تسکین دندان درد نیز کمک می کند. همچنین برای رفع سر درد بسیار مناسب است. برای تهیه ضماد برگ خرفه کافیست که مقداری از برگ, ساقه و چند قطره روغن گل سرخ را با هم ترکیب کرده و روی ناحیه ایی از سر که درد دارد ببندید.

درمان سوختگی و پیسی ” لکه های سفید که معمولا در صورت, پا و دست ظاهر می شود” با ضماد برگ گیاه خرفه انجام می شود. برای گرفتن نتیجه بهتر می توان از مقداری حنا نیز در این ضماد استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…