خواص عرق بهار نارنج

خواص عرق بهار نارنج برای بدن فراوان است. از بهار نارنج برای مصارف مختلف استفاده می شود از جمله دمنوش و مربای بهار نارنج می توان نام برد. در ماه اردیبهشت از بهار نارنج عرق گیری می شود. عرق بهار نارنج را می توانید از عطاری ها تهیه کنید.

در مقالات گذشته با خواص نارنج و خواص عرقیات متفاوت همچون خواص عرق بیدمشک و خواص عرق یونجه آشنا شدیم در این مقاله به بررسی خاصیت های عرق بهار نارنج می پردازیم.

بهار نارنج

مهمترین خواص عرق بهار نارنج

بهار نارنج دارای ویتامین های D, B ,C است. یکی از خواص عرق بهار نارنج تقویت معده است خصوصا افرادی که ترش می کنند و یبوست دارند می توانند با استفاده از این عرق آن را درمان کنند. عرق بهار نارنج اشتها آور قوی است و برای تسکین اعصاب و مشکل بی خوابی نیز موثر است. به عنوان یک نشاط آور قوی عمل کرده و برای درمان بیماری های قلبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید بهار نارنج

تسکین اعصاب با بهار نارنج

همانطور که گفته شد یکی از خواص عرق بهار نارنج تسکین اعصاب است که با تاثیر بر سیستم مرکزی باعث آرامش می شود و اضطراب, استرس و بی خوابی را رفع می کند. هرگونه هیجان منفی با خوردن عرق بهار نارنج از بین می رود. میگرن و سردرد های عصبی با بهار نارنج درمان می شود. همچنین علائم افسردگی را می توان با عرق بهار نارنج کاهش داد. افرادی که از بی خوابی رنج می برند می توانند دو ساعت قبل از خواب مقداری بهار نارنج را با چای میل کرده تا این مشکل رفع شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که از بهار نارنج می توان برای کاهش استرس بهره برد. محققان دریافتند که تاثیر بهار نارنج بر کاهش استرس همانند تاثیر دیازپام است. به همین جهت به افرادی که دچار استرس و اضطراب می شوند توصیه می شود که بهار نارنج را جایگزین داروهای شیمیایی کنند.

بهار نارنج دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و در نتیجه به عنوان یک داروی طبیعی ضد سرطان شناخته می شود. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. و ضد آلرژی و التهاب است. بنابراین برای جلوگیری و درمان حساسیتهای فصلی نوشیدن عرق بهار نارنج توصیه می شود.

خواص عرق بهار نارنج

تقویت معده

تسکین درد و نفخ معده از خواص عرق بهار نارنج است. برای هضم غذا مفید بوده و ناراحتی های معده را از بین می برد. مصرف بهار نارنج به هضم غذا کمک می کند و ناراحتی های معده را کاهش می دهد. با استفاده از عرق بهار نارنج می توان نفخ را درمان کرد. به افرادی که مشکل نفخ دارند توصیه می شود که از شربت عرق بهار نارنج یا دمنوش بهار نارنج استفاده کنند.

نوشیدن عرق بهار نارنج به افرادی که طحال بزرگ دارند توصیه می شود. همچنین برای درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه می توان از عرق بهار نارنج به همراه آب کرفس استفاده کرد.

دیگر خواص عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج باعث تنظیم فشار خون و گردش بهتر خون می شود. ادرار آور است. علائم یائسگی با خوردن بهار نارنج کم می شود. سرگیجه نیز با خوردن بهار نارنج درمان می شود.

برای رفع سکسکه نیز می توان از بهار نارنج استفاده کرد.

بهار نارنج

تاثیر بهار نارنج بر روی پوست

آب بهار نارنج باعث درخشندگی پوست شده و به بسته شدن منافذ پوست نیز کمک می کند.

برای تهیه شربت با عرق بهار نارنج کافیست که آن را با گلاب و آب مخلوط کرده و میل کنید. این شربت به رفع تعریق بدن کمک کرده و باعث نشاط می شود. همچنین می توانید از سکنجبین نیز همراه آن استفاده کنید.

چای بهار نارنج

برای تهیه چای بهار نارنج کافیست که یک قاشق از بهار نارنج را داخل مقداری آبجوش ریخته و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. می توانید از عسل و نبات هم برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

می توانید از شربت بهار نارنج در فصل تابستان استفاده کرده و از خواص آن نیز بهره ببرید. در ادامه شما را با روش تهیه شربت عرق بهار نارنج آشنا می کنیم. ابتدا مقدار 4 پیمانه شکر، 2 پیمانه عرق بهار نارنج و 3 پیمانه آب را درون ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوش آید. سپس قبل از قوام آمدن شربت به آن آبلیمو اضافه کرده تا 10 دقیقه بجوشد. سپس از روی شعله برداشته و اجازه دهید سرد شود. این شربت را باید در یخچال نگه داری کنید تا دچار فساد نشود.

دمنوش بهار نارنج

مصرف عرق بهار نارنج در بارداری

استفاده از عرق بهار نارنج باعث کاهش استرس و اضطراب زنان باردار شده و در حفظ آرامش آنها موثر است. به همین دلیل توصیه می شود که زنان از دمنوش یا شربت بهار نارنج استفاده کنند. اما نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که با توجه به حساسیت دوران بارداری توصیه می شود که در مصرف عرق بهار نارنج در این دوران احتیاط شود زیرا ممکن است باعث بروز ناراحتی هایی برای زنان شود. در دوران شیردهی نیز با توجه به نیاز زنان باید از مصرف افراطی آن جلوگیری شود.

امیدواریم که مطالعه مقاله خواص عرق بهار نارنج برای شما همراهان مفید بوده باشد. و آشنایی با مزایای درمانی و دارویی آن استفاده مفیدتری از این ماده غذایی با ارزش داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…