خواص عرق شاتره

شاتره گیاهی با خواص فراوان است که در فصل بهار و در اکثر مزارع می روید. گل های آن کوچک و به رنگ سفید بوده و به شکل پراکنده قرار دارند. خواص عرق شاتره در گلها, شاخه و برگ آن است. برای تهیه دمنوش این گیاه باید آن را به صورت خشک استفاده کرد و به مدت 10 دقیقه در آب جوش دم کرده و سپس آن را صاف کنید.

فواید شاتره

خواص عرق شاتره

عرق شاتره را می توانید از عطاری ها تهیه کنید و در مدت مشخصی قبل یا بعد از غذا آن را میل کنید. خواص عرق شاتره برای اندام های مختلف بدن فراوان است. در ادامه این مطلب با این خواص آشنا می شوید.

خواص عرق شاتره برای پوست

شاتره طبع سرد دارد و برای درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و قارچ پوستی کاربرد دارد. همچنین جوش های پوستی با مصرف عرق شاتره از بین می روند. اسید فوماریک موجود در شاتره به رفع ناراحتی ها, التهابات و اگزمای پوستی کمک می کند. این گیاه بر روی شفافیت پوست نیز تاثیر فوق العاده ایی دارد.

دمنوش شاتره

سم زدایی

از خواص عرق شاتره می توان به سم زدایی آن در کبد اشاره کرد. همچنین درمان بیماری های صفراوی, نارسایی کبدی با عرق شاتره به راحتی قابل انجام است. در نتیجه می توان گفت که عرق شاتره باعث عملکرد بهتر کبد و تنظیم هورمونها می شود که همین امر از یرقان, زردی پوست و زیاد شدن حرارت بدن پیشگیری می کند.

تقویت دستگاه گوارش

عرق شاتره به هضم بهتر غذا کمک کرده و اشتها آور است. از طرفی باعث ترشح آنزیم های گوارشی می شود. به عنوان یک مسهل عمل کرده و باعث تقویت معده می شود. افراد لاغر می توانند از عرق شاتره به عنوان اشتها آور استفاده کنند تا به افزایش وزن آنها کمک کند.

خواص عرق شاتره

عرق شاتره سرشار از ویتامین C است که برای درمان بیماری های لثه ایی, التهابات لثه, و زخم های دهان و زبان و تبخال کاربرد فراوانی دارد. شاتره به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل کرده و برای کاهش علائم حساسیتهای فصلی نیز می توان از آن استفاده کرد. این گیاه به پایین آوردن تب نیز کمک می کند.

تصفیه خون

غلظت خون یکی از بیماری هایی است که با مصرف عرق شاتره می توان آن را درمان کرد. این گیاه باعث تصفیه خون شده و آلودگی های موجود در آن را پاکسازی می کند. برای تاثیر بهتر این گیاه می توانید آن را با عرق کاسنی ترکیب کنید.

شاتره

تذکر

خواص عرق شاتره نسبت به دم کرده آن کمتر است اما عرق آن در دسترس است و به همین دلیل استفاده از آن رواج بیشتری دارد. توصیه می شود که در مصرف عرق شاتره تعادل را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است اثرات منفی بر روی بدن بگذارد. به دلیل وجود آلکالوییدهای فراوان در ترکیبات این گیاه ممکن است مصرف کنترل نشده آن باعث ایجاد تشنج, تب و لرز و بی حس شدن بدن شود. همچنین مصرف عرق شاتره و یا دم کرده آن برای زنان باردار و شیرده ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…