خواص زالزالک
زالزالک میوه پاییزی است که در اغلب جنگلها وجود دارد. خواص زالزالک برای بدن فراوان است. زالزالک حاوی ویتامین های B و C است. از زالزالک به عنوان گیاه دارویی نام برده می شود. از گل, برگ و میوه زالزالک نیز می توان به عنوان دارو استفاده کرد. در ادامه این مطالب بیشتر با فواید زالزالک آشنا می شوید.

فواید زالزالک برای بدن

خواص زالزالک چیست؟

یکی از بهترین خواص زالزالک خواص آنتی اکسیدانی آن است. زالزالک دارای آنتوسیانین ها و فلاوونوئیدها است که باعث کاهش مواد سمی بدن می شود. آنتی اکسیدان موجود در زالزالک گرفتگی عروق را رفع می کند و باعث تقویت سلولهای قلبی می شود که در نتیجه آن خون در قلب بهتر جریان پیدا کرده و باعث کارکرد بهتر ماهیچه های آن می شود. همین امر باعث کاهش دردهای قلبی و رفع خستگی می شود.

خواص زالزالک

بهبود بیماری قلب

همانطور که گفته شد زالزالک در تقویت قلب و جلوگیری و درمان بیماری های قلبی بسیار موثر است. میوه زالزالک, عصاره برگ ها و گل آن در افزایش انقباض ماهیچه قلب موثرند. مصرف زالزالک به بهبود درد قفسه سینه کمک می کند. از دیگر خواص زالزالک این است که به جریان بهتر خون کمک می کند و همین امر باعث می شود که  خونی که به قلب می رساند اکسیژن داشته باشد و از گرفتگی عروق قلبی جلوگیری شود. مصرف زالزالک به افرادی که دچار سکته قلبی شده اند نیز توصیه می شود. در اثر سکته قلبی, خون رسانی قلب به اعضای بدن مختل می شود که با مصرف میوه زالزالک می توان به بهبود این بیماری کمک کرد.

فواید زالزالک

تنظیم فشار خون

به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه می شود از زالزالک استفاده کنند. این میوه قادر است فشار خون را به حد متعادلی برساند و از افت و افزایش آن جلوگیری کند. خصوصا در افراد دیابتی خوردن زالزالک باعث کاهش فشار خون می شود.

درمان بی خوابی با زالزالک

از دمنوش زالزالک می توان برای رفع مشکلات عصبی بهره گرفت. این دمنوش به رفع استرس کمک کرده و مانند یک آرام بخش قوی عمل می کند. به افرادی که از اختلال خواب رنج می برند توصیه می شود که حتما قبل از خواب دمنوش زالزالک را میل کنند.

از دیگر خواص زالزالک می توان به کاهش کلسترول بد خون اشاره کرد. همچنین در افرادی که کلسترول خون بالایی دارند توصیه می شود از زالزالک استفاده کنند این میوه قادر است که تولید کلسترول در کبد را کم کرده و به حفظ سلامت بدن کمک کند. از سرکه زالزالک نیز برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می توان استفاده کرد.

زالزالک

همچنین به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود که از زالزالک در رژیم غذایی خود استفاده کنند. خواص میوه زالزالک همچون خواص انار و خواص بلوبری به چربی سوزی بدن کمک کرده و کالری اضافی بدن را از بین می برد. خوردن زالزالک در افراد دیابتی باعث کاهش قند خون شده و در کنترل دیابت موثر است. همچنین به زنانی که در سنین یائسگی هستند توصیه می شود از زالزالک استفاده کنند تا علائم ناخوشایند یائسگی مانند گر گرفتگی و تعریق سرد بدن از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …