خواص چای ترش

چای ترش که به آن چای قرمز هم می گویند از گیاه رز چینی به دست می آید. این چای در دوران باستان به عنوان یک نوشیدنی متداول شناخته می شد. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها به عنوان نوشیدنی اصلی مصرف می شود.  در این مقاله به طور ویژه به خواص چای ترش برای سلامت بدن می پردازیم.

می توانید چای ترش را جایگزین چای سیاه و یا نوشیدنی هایی مانند قهوه و نسکافه کنید, این چای کافئین نداشته و سرشار از ویتامین ث و مواد معدنی است که فواید زیادی برای بدن دارد. همچنین چای ترش را به دو صورت چای و شربت می توان مورد استفاده قرار داد. طعم چای ترش همانطور که از نام آن پیداست, ترش است. بنابراین می توانید آن را به همراه عسل یا سایر شیرین کننده های طبیعی میل کنید.

چای قرمز

فواید و خواص چای ترش

یکی از خواص چای ترش کمک به کاهش فشار خون در افرادی است که دچار فشار خون بالا هستند, برای تاثیر بهتر باید در طی یک هفته و روزی سه نوبت از آن استفاده کرد. به همین سبب یکی از نوشیدنی های مفید برای افراد مسن به شمار می رود. همچنین قادر است کلسترول بد خون را از بین ببرد و به عنوان نوشیدنی فوق العاده برای درمان بیماری های کبدی به کار می رود.

چای قرمز خطر ناراحتی های قلبی را کم کرده و نوشیدن آن به افرادی که بیماری های قلبی دارند توصیه می شود. این چای نوشیدنی مفید برای افرادی است که افسردگی دارند. ویتامین ها و فلاوونوئیدهای موجود در آن قادر است اضطراب را کاهش داده و به عنوان یک آرام بخش در درمان اضطراب به کار می رود.

خواص چای ترش

کاهش وزن با چای ترش

افرادی که اضافه وزن دارند می توانند از چای ترش به عنوان یک نوشیدنی رژیمی عالی بهره ببرند. خواص چای قرمز باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و قادر است میزان جذب قند و نشاسته را پایین آورد. همچنین به افرادی که اضافه وزن آنچنانی ندارند اما رژیم غذایی مصرفی شان حاوی چربی و قند است, توصیه می شود از این چای به عنوان کنترل کننده وزن استفاده کنند.

خواص چای ترش

چای قرمز تقویت کننده دستگاه گوارش

از دیگر خواص چای ترش این است که به هضم و جذب بهتر غذا کمک می کند. خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش داده و در درمان یبوست موثر است. همچنین باعث کارایی بهتر سیستم گوارش بدن می شود. اوره موجود در بدن را افزایش داده و همین امر باعث افزایش میزان ادرار می شود. در واقع می توان از آن به عنوان نوشیدنی ادرار آور یاد کرد.

خواص چای ترش برای دستگاه گوارش

خاصیت ضد سرطانی

آنتی اکسیدانی یکی دیگر از خواص چای ترش است که از بوجود آمدن و رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. چای قرمز به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان به عنوان تقویت کننده قوی سیستم دفاعی بدن شناخته می شود و در مواقع بیماری می توان از آن در کنار سایر داروها بهره برد. همچنین خواص درمانی چای ترش این چای متفاوت را به عنوان تسکین دهنده قوی سرماخوردگی, گلو درد و تب بر معرفی کرده است.

فواید چای ترش و خاصیت های مفید آن

چای ترش ضد درد

یکی از دردهای شایع خصوصا در زنها درد قاعدگی است که شامل دردهای شدید شکمی و درد در ناحیه کمر و پاهاست. خواص دارویی چای ترش به عنوان یک مسکن قوی عمل می کند و با دارا بودن خاصیت ضد اضطرابی می تواند باعث آرامش و کاهش افسردگی دوره ای شود.

نحوه مصرف چای قرمز

چای ترش را در هر فصلی می توان استفاده کرد و ممکن است با توجه به ذائقه و سلیقه افراد, نحوه مصرف آن متفاوت باشد. به عنوان مثال در فصل زمستان بهتر است آن را مانند چای سیاه دم کرده و در فصل تابستان می توانید از آن برای تهیه شربت استفاده کنید تا باعث خنک شدن بدن و کاهش تعریق شود.

نحوه مصرف چای ترش یا چای قرمزموارد منع مصرف چای ترش

با وجود فواید و خواص چای ترش مصرف این چای برای زنان باردار توصیه نمی شود. همچنین در افرادی که سابقه حساسیتهای غذایی دارند بهتر است که با احتیاط مصرف شود. مصرف این چای ممکن است در بعضی افراد باعث بروز بعضی واکنش ها و حساسیتها مثل تب و قرمزی چشم ها شود. در صورت مشاهده این علایم مصرف چای ترش را قطع نمایید.

گفتنی است مصرف چای ترش در افرادی که فشار خون پایین دارند ممکن است باعث افت فشار و اثرات خطرساز ناشی از آن شود. لذا این افراد نیز باید از مصرف چای ترش خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…