خواص خرمالو

خرمالو در اصل بومی کشور ژاپن و چین است که در ایران نیز به وفور یافت می شود. میوه خرمالو در انواع مختلف کشت می شود که برخی از آن ها کروی و گرد و برخی دیگر نسبتا کشیده هستند. بخش گوشتی داخل خرمالو حاوی میزان فراوانی ویتامین، تانن و مواد قندی است. یکی از مهمترین خواص خرمالو خاصیت کم بودن میزان چربی آن است که کالری آن نیز بالا است. به طور متوسط هر 100 گرم خرمالو 70 گرم کالری دارد.

خرمالو سرشار از مواد معدنی ضروری بدن از جمله آهن، پتاسیم، گوگرد و مقداری سلولز می باشد. این میوه دارای مقدار قابل توجهی از انواع ویتامین های C و B است. ویتامین C موجود در این میوه بسیار فراوان است به همین دلیل از خواص دارویی خرمالو می توان تقویت سیستم ایمنی بدن را نام برد که علاوه بر این وجود این ویتامین برای بدن ضروری است.

خرمالو

خواص خرمالو و مزیت های دارویی و درمانی بی نظیر آن

خرمالو از آن دسته میوه هایی است که در حالت نارس سفت و گس است اما اگر آن را در محیط اتاق قرار دهیم به مرور زمان می رسد و شیرین و نرم می شود. این میوه هر چه رسیده تر شود میزان ویتامین C آن افزایش می یابد. هر چه میزان ویتامین C افزایش یابد فواید این میوه برای بدن نیز افزایش می یابد و موجب بالا بردن استحکام و سلامت لثه ها می شود. همچنین این میوه خاصیت های بی شماری برای سلامت و شفافیت پوست دارد. خرمالو علاوه بر مصرف آن به صورت خام و رسیده، آن را خشک و به انواع آجیل نیز اضافه می نمایند. علاوه بر این از این میوه برای تهیه مارمالاد، مربا و همچنین انواع کیک ها و شیرینی ها نیز استفاده می شود.

خواص خرمالو

کاهش کلسترول و فشار خون بالا

یکی از بهترین خواص خرمالو کاهش کلسترول و فشار خون بالا است. این میوه به دلیل غنی بودن از دو ماده معدنی مفید منیزیم و پتاسیم، می تواند سطح کلسترول و فشار خون را  کنترل نماید. علاوه بر این خرمالو میزان بسیار کمی سدیم (نمک) دارد که به مزیت های با ارزش آن اضافه می شود. به همین دلایلی که گفته شد مصرف خرمالو به افرادی که چربی یا فشار خون بالا دارند و یا دچار بیماری های قلبی عروقی شده اند بسیار توصیه می شود.

مبارزه با سرطان

خرمالو به دلیل داشتن نوعی ویتامین به نام آنتی اکسیدان موجب نابود سازی و از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد در بدن عامل ایجاد سرطان هستند. از این رو میوه خرمالو نوعی درمان طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان محسوب می شود.

جلوگیری از بروز بیماری های قلبی

یکی دیگر از خواص خرمالو پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. میوه خرمالو میزان زیادی از منیزیم و پتاسیم را در خود دارد از این رو مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون مفید و موثر است. در هر یک عدد خرمالو که حدود 168 گرم وزن آن است میزان 270 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. به همین جهت مصرف این میوه خوشمزه و شیرین به بیماران قلبی عروقی و افراد مبتلا به فشار خون توصیه می شود. علاوه بر این ها مصرف خرمالو از ایجاد لخته خون و چسبندگی پلاکت های خونی به هم جلوگیری می کند که این عامل موجب کاهش ابتلا به سکته مغزی و قلبی می شود.

میوه خرمالو

فواید خرمالو برای سلامت پوست

خواص میوه خرمالو مانند خواص توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است. از این رو همه افراد می توانند برای شاداب ساز پوست و همچنین جوان سازی پوست روزی نیم ساعت پوست میوه خرمالو را روی پوست صورت خود قرار دهند. از دیگر خواص خرمالو برای پوست بتاکاروتن موجود در آن است که موجب افزایش جریان خون سلول های پوست می شود در نتیجه موجب خوش آب و رنگ شدن پوست می شود.

مزیت های خرمالو برای سلامت مو

از دیگر خواص خرمالو کمک به سلامت و شادابی موها است. افرادی که دارای موهای کم پشت و کم حجمی هستند می توانند با مصرف خرمالو میزان حجم موهای خود را افزایش دهند. خرمالو به دلیل داشتن روی یا همان زینک موجب می شود تا موهایی سالم و پرپشت داشته باشید. علاوه بر این خرمالو به دلیل داشتن ویتامین A برای ناخن، موهای خشک و شکننده و درخشندگی پوست بسیار مفید است.

مصرف میوه خرمالو در بارداری

مصرف خرمالو در دوران حاملگی و بارداری بسیار سودمند و مفید است و در سلامت زنان باردار و رشد جنین نقش بسزایی ایفا می کند. صرف خرمالو در زنان باردار موجب تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد قلب و عروق و جلوگیری از یبوست در خانم های باردار می شود.

افزایش وزن

خرمالو میوه ای پرکالری و شیرین است که میزان قند آن بسیار بالا می باشد. یک عدد میوه خرمالو میزان 80 کیلو کالری است که هر فردی برای سوزاندن این مقدار کالری باید به مدت 28 دقیقه راه برود. از این رو به افرادی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند مصرف این میوه شیرین توصیه می شود. پس افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید حواسشان به میزان مصرف این میوه باشد.

بهبود سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص خرمالو مانند خواص انبه کمک به افرادی است که از سنگ مثانه و سنگ کلیه رنج می برند. این میوه پاییزی به دلیل داشتن میزان زیادی از آب خاصیت ادرار آوری دارد. از این رو به افرادی که دچار سنگ کلیه و سنگ مثانه هستند مصرف خرمالو توصیه می شود. علاوه بر این برای دفع سنگ کلیه می توانید هسته خرمالو را بکوبید و مصرف نمایید.

فواید خرمالو

خواص خرمالو برای کودکان

خرمالو سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A و همچنین میزان قابل توجهی از ویتامین C و ویتامین های B1, B2, B3 می باشد. علاوه بر این خرمالو دارای مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و فسفر است. به همین دلیل مصرف آن به کودکان توصیه می شود زیرا برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید است.

سایر خواص دارویی خرمالو

  • خرمالو به دلیل داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی موجب بهبود سیستم ایمنی بدن و تقویت بینایی می شود.
  • خرمالو به هضم مواد غذایی کمک می کند. افرادی که کاهش اشتها دارند می توانند در فواصل خوردن غذا، خرمالو را میل نمایند تا اشتهای آن ها باز شود.
  • خرمالو می تواند سکسه را برطرف کند.
  • مصرف خرمالو التهاب و ورم بواسیر را فرو می نشاند.
  • میوه خرمالو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی موجب بند آوردن خون می شود.
  • برای درمان اسهال و اسهال خونی میوه خرمالو رسیده را صبح به صورت ناشتا میل کنید.
  • مصرف میوه خرمالو به افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی و همچنین نقرس توصیه می شود.
  • خواص دارویی خرمالو برای درمان کم خونی بسیار موثر و مفید است.
  • میوه خرمالو موجب تقویت معده می شود.
  • خرمالو داروی موثری برای تیفوئید و تیفوس می باشد.

مضرات خرمالو

  • با وجود این که خرمالو خواص دارویی بی شماری دارد اما خوردن بیش از حد آن توصیه نمی شود.
  • مصرف بیش از حد خرمالو موجب اضافه وزن می شود و همچنین موجب انسداد روده می شود.
  • خوردن خرمالوی گس و نرسیده برای افرادی که مبتلا به یبوست هستند مضر است. زیرا تانن موجود در خرمالو موجب تشدید یبوست می شود.
  • افرادی که هر گونه عمل جراحی کرده اند و یا از اختلالات روده رنج می برند و یا حتی به بیماری سل مبتلا هستند، مصرف این میوه توصیه نمی شود.
  • برای دریافت خواص خرمالو بهتر است آن را به صورت نرم و رسیده مصرف نمایید.

خواص درمانی برگ درخت خرمالو

  • برگ درخت خرمالو علائم التهاب و درماتیت را در پوست کاهش می دهد.
  • برگ درخت خرمالو خاصیت آنتی هیستامینی دارد و می تواند واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی را کاهش دهد.
  • دم کرده گل خرمالو برای معده مقوی است.
  • برگ درخت خرمالو حاوی انواع فلاوونوئیدها می باشد که این ماده خاصیت ضد سرطان و ضد فشار خون را دارد.
  • جوشانده برگ درخت خرمالو برای درمان سرفه مفید است.
  • مصرف خرمالو به دلیل قند فراوان، به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

  خواص دارویی خرمالو

اگر می خواهید در هر فصلی از مزیت های با ارزش خرمالو استفاده نمایید می توانید آن را در فریزر نگهداری نمایید، این میوه با یخ زدن خراب نمی شود. با توجه به موارد مهمی که از خواص خرمالو گفته شد هر فردی می تواند متناسب با شرایطی که دارد این میوه موثر و مفید را مصرف نماید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید و موثر بوده باشد و توانسته باشیم شما را با تمام خواص و نکات مصرف این میوه شیرین پاییزی به خوبی آشنا کنیم. در صورت تمایل برای داشتن اطلاعات در زمینه فواید انواع میوه ها می توانید به بخش خواص میوه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …