خواص نسکافه

نسکافه یا قهوه فوری حدود 110 سال پیش توسط شرکت نستله راهی بازار شد و روز به روز میزان مصرف آن بسیار افزایش یافت. نسکافه یک نوع محصول فوری است و مانند قهوه نیاز به دم کشیدن و زمان طولانی ندارد، به همین دلیل برای افرادی که مشغله کاری یا کمبود وقت دارند، پیشنهاد بسیار خوبی است. خواص نسکافه بسیار متعدد و فراوان است از جمله این خاصیت ها برای تسکین و به عنوان ضد درد، ضد اسپاسم عضلانی، افزایش میزان هوشیاری و ضد باکتری کاربرد دارد.

امروزه نسکافه به صورت دو نوع گلد و کلاسیک در بازار موجود است که نوع کلاسیک آن از لحاظ طعم و عطر سنگین تر است. در گذشته محبوبیت قهوه تا جایی بوده است که به آن لقب نوشیدنی معجزه آسا داده اند. امروزه محصولات به دست آمده از قهوه مانند نسکافه نیز محبوبیت زیادی در میان افراد به خود اختصاص داده است.

خواص نسکافه

بررسی مزیت ها و خواص نسکافه

نسکافه نیز مانند تمام مواد غذایی دیگر مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب عارضه هایی محدود در فرد شود. همیشه این را شنیده اید که در مصرف قهوه و نسکافه حد اعتدال را رعایت نمایید. این به دلیل آن است که مصرف بیش از حد آن موجب افزایش کلسترول و فشار خون می شود. بنابراین نسکافه نیز مانند هر ماده غذایی دیگر علاوه بر داشتن خواص دارویی و درمانی فراوان باید در استفاده از آن میانه رو بود.

خواص درمانی نسکافه

فواید نسکافه برای افزایش عملکرد فیزیکی بدن

یکی از خواص نسکافه کمک به افزایش عملکرد فیزیکی و همچنین افزایش انرژی بدن است. یک ساعت قبل از تمرین یا هرگونه فعالیتی میتوانید یک فنجان نسکافه میل نمایید تا انرژی و قدرت بدنی شما افزایش یابد. نسکافه به آدرنالین هورمون های بدن کمک می کند تا بدنی آماده و پر انرژی برای فعالیت بدنی داشته باشد.

کاهش وزن با نسکافه

از دیگر خواص نسکافه مصرف آن بدون شکر است که موجب کاهش وزن می شود. نسکافه به دلیل کافئین فراوانی که دارد، موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن می شود، به همین دلیل موجب چربی سوزی در بدن می شود. نسکافه به دلیل پتاسیم و منیزمی که دارد به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و همچنین میل افراد را برای مصرف تنقلات و شیرینی جات بسیار کم می کند.

تاثیر نسکافه بر افزایش عملکرد هوش

مزیت های خوب نسکافه موجب ایجاد تمرکز و هوشیاری در فرد می شود. نسکافه به دلیل میزان کافئین بالایی که دارد به افراد در تمرکر و بهبود هوشیاری ذهنی کمک فراوانی می کند. همچنین میزان بالای کافئین در نسکافه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

خواص دارویی نسکافه

فواید نسکافه برای پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص نسکافه کاهش خطر ابتلا به سرطان است. در مطالعاتی که توسط دانشمندان بر روی این ماده مغذی صورت گرفته است، نشان داده شد که نوشیدن نسکافه موجب کاهش 20 درصد ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود و ابتلا به سرطان آندومتر در زنان را 25 درصد کاهش می دهد. همچنین کافئین موجود در نسکافه از توسعه سرطان سلول بازال که یکی از رایج ترین نوع سرطان پوست است جلوگیری می کند.

مزیت های نسکافه برای افسردگی

نسکافه با خواصی که دارد موجب بهبود در خلق و خوی و دوری از غم و اندوه می شود، در نتیجه برای درمان افسردگی و کاهش خطر خود کشی بسیار مفید و تاثیر گذار است. کافئین موجود در نسکافه موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین می شود و در نهایت موجب شادی و نشاط و دوری از غم می شود. مصرف دو فنجان قهوه در روز 50 درصد خطر خود کشی را کاهش می دهد.

فواید نسکافه

مزیت های نسکافه برای پوست

از دیگر فواید نسکافه کمک به جوان سازی و همچنین لایه برداری پوست است. نسکافه به دلیل مزیت ها و فواید فوق العاده ای که دارد یک لایه بردار مفید برای پوست محسوب می شود. برای تهیه لایه برداری موثر و مفید برای پوست می توانید، دو قاشق غذا خوری نسکافه و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک قاشق غذا خوری نمک دریایی را با هم مخلوط نمایید و ماسک مفیدی برای لایه برداری پوست خود تهیه نمایید. این مخلوط را روی پوست بمالید و مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید یک نوع ماسک خوب و مفید دیگر برای جوان سازی و جلوگیری از چین و چروک پوست تهیه نمایید. برای این منظور 4 قاشق غذا خوری نسکافه را با 4 قاشق غذا خوری کاکائو، یک عدد تخم مرغ، 2 قاشق غذا خوری عسل گرم شده و 4 قاشق غذا خوری ماست مخلوط نمایید. این ماسک غلیظ را روی تمام به جز دور چشم ها قرار داده و صبر کنید تا روی پوست خشک شود. سپس برای پاک کردن و تمیز کردن صورت از یک لیف حمام گرم و مرطوب استفاده کنید و با آب ولرم بشویید. علاوه بر این ها خواص نسکافه موجب نرمی و لطافت پوست نیز می شود.

فواید نسکافه برای پوست

سایر خواص دارویی نسکافه

  • اگر می خواهید موهای خود را بدون مواد شیمیایی تیره کنید، بهترین انتخاب که هیچ ضرری برای مو ندارد نسکافه است.
  • خواص نسکافه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. کافئین موجود در نسکافه حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.
  • نسکافه حاوی میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها است که نقش موثری در بدن و محافظت در برابر رادیکال های آزاد ایفا می کند.
  • مصرف نسکافه خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.
  • مطالعات نشان داده اند که کسانی که نسکافه مصرف می کنند تا 25 درصد خطر مرگ در آن ها کاهش می یابد.

    فواید نسکافه برای مو

نسکافه یکی از نوشیدنی های گرم و محبوب در میان همه افراد است با مصرف درست آن و میانه روی در استفاده از آن مزایا و فواید بسیار خوبی را به بدن خود هدیه دهید. در این مقاله با خواص نسکافه و مزیت های دارویی و درمانی آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در ضمینه انواع مواد غذایی و فواید دارویی و درمانی آن ها به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…