خواص لبو

پخته شده ریشه چغندر قرمز لبو نام دارد. وجود ترکیباتی به نام پتاسیانین در لبو موجب رنگ ارغوانی در این خوراکی خوشمزه شده است که این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد و از بروز انواع سرطان به ویژه سرطان کولون پیشگیری می کند. لبو به دلیل غنی بودن از پتاسیم موجب کاهش فشار خون می شود. این میوه سرشار از فیبر است، از این رو خطر بروز سکته های قلبی در بیماران قلبی را کاهش می دهد. از دیگر خواص لبو برای سلامتی موجب کاهش سطح کلسترول خون می شود.

لبو به دلیل سرشار بودن از آهن و اسید فولیک از بروز کم خونی جلوگیری می کند. قند موجود در لبو برای بیماران مبتلا به دیابت مضر است و باید این افراد از مصرف لبو خودداری نمایند. لبو به دلیل سرشار بودن از از فیبر که موجب کاهش چربی خون می شود و همچنین اسید فولیک، حتما باید در وعده های غذایی بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی گنجانده شود.

خواص لبو

بررسی فواید و خواص لبو

لبو دارای انواع ویتامین ها، پروتئین، چربی، آهن، فسفر، کلسیم و املاح معدنی فراوان می باشد. محققان با توجه به تحقیقاتی که بر روی لبو انجام داده اند، متوجه خاصیت پاک کنندگی معده شده اند این خاصیت موجود در لبو معده را شستشو می دهد و حکم مسهل و تسکین دهنده برای افراد دارای یبوست می باشد.

خواص دارویی لبو

فواید لبو برای سلامت قلب

از خواص لبو الیاف موجود و همچنین غنی بودن از فیبر است که به کاهش کلسترول کمک می کند. وجود سطح بالایی از تری گلیسیرید خطر ابتلا به مشکلات مربوط به قلب را کاهش می دهد. لبو به دلیل داشتن مواد مغذی مانند بتائین، موجب می شود تا سطح هموسیستئین در بدن که برای رگ های خونی بسیار مضر است را کاهش دهد. به همین دلایل مصرف لبو از بروز بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند و همجنین از توسعه این بیماری ها جلوگیری می کند و موجب بهبود افراد مبتلا به مشکلات قلبی می شود.

مزیت های لبو برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص لبو برای سلامتی کمک به کاهش نقص های جنین در زنان باردار است. لبو به دلیل غنی بودن از ویتامین B و فولات به توسعه ستون فقرات نوزاد کمک می کند. کمبود فولات در بدن مادر منجر به نقص لوله عصبی می شود.

فواید لبو برای بارداری

فواید لبو برای پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص لبو برای بدن خاصیت ضد سرطانی آن است. طبق مطالعاتی که انجام شده است، مصرف لبو از بروز سرطان پوست، ریه و همچنین روده بزرگ جلوگیری می کند. آن ها به دلیل حاوی بودن از رنگدانه پتاسیانین موجب جلوگیری از از رشد سلول های سرطانی می شود. مطالعات نشان داده اند که آب لبو موجب مهار جهش سلولی ناشی از این ترکیبات می شود. محققان در مجارستان آب چغندر را ماده ای به عنوان کند کردن رشد تومور شناخته اند. می توانید با اضافه کردن لبو به رژیم غذایی هفتگی خود بدن را از از بروز سرطان در طول حیات خود حفظ کنید.

فواید لبو برای سلامتی

خواص دارویی لبو

  • مصرف لبو بیماری جزام را از بین می برد.
  • لبو موجب افزایش هوش و عملکرد مغز می شود.
  • شیره لبو یکی از بهترین شیره هایی است که موجب ساختن گلبول های قرمز خون می شود و موجب بهبود جریان خون می شود. به همین دلیل مصرف لبو را به خانم ها بیشتر توصیه می کنند.
  • لبو در کنار داشتن ویتامین C و اسید فولیک غنی از آهن است، از این رو از بروز کم خونی جلوگیری می کند.
  • لبو مانند هویج دارای کاروتن است که در معده به ویتامین A تبدیل می شود.
  • خواص دارویی لبو برای درمان بیماری های پوستی، بواسیر و التهاب لثه بسیار مفید است.
  • لبو موجب درمان التهاب مجاری ادرار می شود.
  • لبو آرام بخش و اشتها آور است به تقویت عضلات کمک می کند، موجب متوقف شدن اسهال خونی می شود.
  • آب لبو درمانی مفید برای ورم روده است.
  • لبو اهمیت فوق العاده ای برای دستگاه گوارش دارد. لبو ادرار آور و نرم کننده است و نقش مهمی برای درمان یبوست ایفا می کند.
  • لبو به دلیل غنی بودن از فیبر موجب کاهش چربی خون می شود و همچنین وجود اسید فولیک در این ماده مغذی موجب شده است تا در وعده های غذایی بیماران قلبی و زنان باردار گنجانده شود.

   خواص درمانی لبو

لبو ماده مغذی بسیار خوش رنگی است که از پخته شدن ریشه چغندر قرمز به دست می آید. این ماده مغذی دارای خواص دارویی متعددی برای سلامت بدن دارد. در این مقاله با انواع خواص لبو و فواید دارویی بی شمار آن برای سلامتی آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از خواص و فواید دارویی سبزیجات مفید و مغذی به بخش خواص سبزیجات مراجعه نمایید.

یک دیدگاه

  1. سارا

    آوریل 10, 2017 در 11:25 ب.ظ

    متشکرم از سایت مفید و فوق العاده خاصیت

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …