خواص نخود

یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین حبوبات که تا امروزه همه افراد در سراسر جهان از آن استفاده می کنند نخود است. نخود دارای طیف وسیعی از فواید و مزیت ها است. از جمله خاصیت های این دانه محبوب حفظ میزان سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است. از دیگر خواص نخود برای بدن کمک به کاهش وزن می باشد و برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند نخود با افزایش احساس سیری به این افراد به کاهش وزن کمک می کند.

در مقالات گذشته به بررسی خواص نخود فرنگی پرداختیم در این مقاله فواید نخود را مورد بررسی قرار می دهیم. نخود غنی از پروتئین، ویتامین، فیبر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، اسید های چرب و هیدرات کربن است، به همین دلیل در اکثر رژیم های غذایی به عنوان یک غذای مغذی و به دلیل خواص دارویی متعددی که برای سلامتی دارد در اکثر غذاها گنجانده شده است. این دانه مغذی سرشار از فیبر است به همین دلیل موجب دفع مواد سمی و برخی از ترکیبات مضر می شود و همچنین اسید های چرب و قند موجود در خون را کاهش می دهد.

مزیت های نخود

بررسی فواید و خواص نخود

نخود همانند لوبیا و عدس یکی از حبوباتی است که به صورت های مختلف می توان آن را مصرف کرد. در طب سنتی از خواص نخود بیشتر از بقیه حبوبات نام برده شده است. طبق بررسی هایی که بر روی خواص دارویی نخود صورت گرفته است، مشخص شده که نخود اثر دفع اسید اوریک و کلرورها را دارد و موجب ضد عفونی مجاری ادراری می شود. همچنین از دیگر فواید دارویی نخود خاصیت ضد سرما خوردگی و ضد سرفه آن است. این دانه سودمند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، از این رو به افرادی که سیستم ایمنی آن ها ضعیف است مانند بیماران مبتلا به ام اس مصرف نخود توصیه می شود.

خواص دارویی نخود

فواید نخود برای کاهش وزن

معمولا الیاف غذایی به عنوان عوامل مهم در کنترل وزن و از دست دادن عوامل حجیم در دستگاه گوارش شناخته شده اند. این ترکیبات موجب افزایش سیری و کاهش اشتها طولانی مدت می شود و در نتیجه موجب می شود تا مصرف کالری کاهش یابد. نخود سرشار از فیبر محلول و فیبر نامحلول است. فیبر های محلول سلامت صفرا را حفظ می کنند و فیبر های نا محلول به بهبود هضم غذا و راحت دفع شدن مدفوع و در نتیجه با افزایش سیری موجب کاهش وزن می شود.

فواید نخود برای کاهش وزن

مزیت های نخود برای دیابت

مطالعات نشان داده اند که بیماران دیابتی نیاز به مصرف رزیم غذایی غنی از فیبر دارند که موجب بهبود سطح قند خون، چربی و سطح انسولین می شود. نخود به دلیل سرشار بودن از فیبر به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود.

سلامت استخوان با نخود

از دیگر خواص نخود کمک به حفظ و سلامت استخوان ها است. نخود به دلیل غنی بودن از آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K به حفظ ساختار و و قدرت استخوان ها کمک می کند. دریافت کم ویتامین K از مواد غذایی موجب می شود تا استخوان ها به راحتی در معرض شکستگی قرار بگیرند. مصرف نخود به دلیل غنی بودن از ویتامین K به حفظ و تقویت استخوان ها بسیار کمک می کند.

فواید نخود برای بیماری های قلبی و سرطان

طبق اطلاعاتی که از فواید و خواص نخود برای سلامتی نتیجه گیری شده است، این دانه سودمند به تعادل سطح کلسترل ناسالم، کاهش فشار خون بالا و حفاظت در برابر بیماری های قلبی نقش موثری دارد. همچنین میزان بالای فیبر نخود که موجب جلوگیری از چاقی می شود نیز از دلایل جلوگیری از بیماری های قلبی می باشد. فیبر محلول و نامحلول موجود در نخود به تعادل سطح کلسترول و کنترل و مدیریت فشار خون بالا کمک می کند. دانشمندان با مطالعاتی که بر روی نخود انجام داده اند، می گویند که داشتن فقط یک وعده روزانه به میزان 3/4 فنجان نخود پخته شده، احتمال ابتلا به حملات قلبی را بسیار کاهش می دهد. با توجه به این که فیبر بالای موجود در نخود در دستگاه گوارش از ساخت باکتری های مضر و سمی جلوگیری می کند، موجب می شود تا محیطی سالم در آن نقطه بدن صورت گیرد. از این رو سلول های سرطانی در روده بزرگ نمی توانند تکثیر و گسترش یابند. این عوامل خواص نخود این دانه محبوب و پرخاصیت را چند برابر کرده است.

خواص نخود

دیگر خواص دارویی نخود

نخود به دلیل غنی بودن از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید های آمینه مختلف غذای بسیار خوبی برای سلامت افراد می باشد. پس با گنجاندن این ماده غذایی مفید در وعده های غذایی خود به سلامت خود و خانواده خود کمک کنید. دیگر خواص نخود برای سلامتی را در موارد زیر مطالعه نمایید.

  • نخود برای برطرف کردن درد سینه و ریه ها مفید است.
  • یک درمان خوب برای قلنج های کلیوی محسوب می شود.
  • خاصیت سم زدایی و کشتن کرم در بدن را دارد.
  • نخود برای تقویت مو موثر است و از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • برای درمان سردرد روغن نخود را به سر بمالید.
  • برای تقویت نیروی جنسی روغن نخود را به زیر شکم بمالید.
  • روغن نخود برای تسکین دندان درد موثر است.
  • نخود ادرار آور است.
  • گذاشتن نخود روی زخم های چرکین موجب التیام زخم می شود. خواص درمانی نخود

افراد گرم مزاج برای جلوگیری از از نفخ شکم می توانند نخود را با سکنجبین میل نمایند. همان طور که در این مقاله با خواص نخود آشنا شدید، متوجه شدید که نخود دارای مزیت های فوق العاده برای سلامتی و همچنین دارو و درمانی مناسب برای درمان انواع بیماری ها محسوب می شود. پیشنهاد می کنیم برای مطلع شدن از اطلاعات و فواید حبوبات مغذی دیگر به بخش خواص حبوبات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…