خواص ماش برای بدن

ماش یکی از انواع مواد غذایی است که در گروه حبوبات جای می گیرد و دارای خواص بسیاری است از جمله خواص ماش کاهش کلسترول بد خون می باشد. ماش در طول هزاران سال است که مورد استفاده همگان قرار می گیرد و اصلیت این دانه مربوط به کشور هندوستان است. چینی های باستان از ماش برای رفع گرما و سم زدایی بدن استفاده می کردند.

ماش یک نوع کوچک از خانواده حبوبات است و یک منبع عالی از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی می باشد. شواهد بالینی نشان می دهد که غذاهایی که از گیاهان و یا  تهیه می شوند، دارای خواص درمانی بالقوه، از جمله کاهش التهاب را دارند. به همین دلیل ماش را یک منبع گیاهی پروتئین و مواد مغذی معرفی کرده اند. در این مطلب به بررسی فواید دارویی و درمانی و خواص ماش می پردازیم.

فواید و خواص دارویی ماش

بررسی انواع خواص ماش برای سلامت و زیبایی

ماش یکی از سالم ترین منابع پروتئین گیاهی می باشد. مطالعات نشان داده اند که ماش به فعالیت های بیولوژیکی از جمله آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد التهاب و اثرات ضد فشار خون و تومور کمک فراوان می کند. این دانه غنی، کالری کمی دارد و حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. به همین دلیل برای کسانی که در حال رژیم لاغری هستند مصرف ماش توصیه می شود، زیرا بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به دلیل دارا بودن ویتامین A و D نیاز های بدن را تامین میکند. همچنین فواید ماش برای تقویت بینایی و اعصاب مفید است.

فواید و خواص ماش برای بدن

فواید ماش برای کلسترول بالا و محافظت از بیماری های قلبی

ماش به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان ، رادیکال های آزاد قوی را برای محافظت از بدن نابود می سازد و باعث مبارزه با آسیب های وارد شده به رگ های خونی و کاهش التهاب می شود. حملات قلبی یا سکته مغزی از بزرگترین خطرات ناشی از حوادث قلبی عروقی کشنده می باشند. کلسترول می تواند در پوشش داخلی رگ های خونی به نام اندوتلیوم تجمع پیدا کند و از ایجاد ایست قلبی و جاری شدن خون جلوگیری کند. ماش علاوه بر خاصیت ضد التهابی، به سرخرگ ها و بهبود گردش خون نیز کمک فراوان می کند.

مزیت های ماش برای انواع بیماری

خاصیت ماش برای مبارزه با رشد سرطان

سطح بالای اسیدهای آمینه، الیگوساکاریدها و پلی فنول موجود در ماش، می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. در مطالعات بالینی که بر روی ماش انجام شده است نشان می دهد که ماش با خواصی که دارد می تواند فعالیت های ضد تومور در بدن انجام دهد و قادر به محافظت از سلول های مفید بدن و تخریب سلول های خطرناک شود.

ماش برای کاهش وزن

از آنجایی که ماش حاوی سطح بالایی از فیبر و پروتئین است علاوه بر داشتن این مواد مغذی دارای کالری بسیار کم است، به همین دلیل برای افرادی که می خواهند رژیم بگیرند ماش یک نوع تغذیه خوب و مفید است. مصرف ماش باعث سیر شدن می شود. بنابراین با خوردن منظم ماش می توانید از خوردن مواد غذایی دیگر جلوگیری کنید و به از دست دادن وزن کمک می کند.
خواص ماش برای کاهش وزن

خواص ماش برای پوست

از دیگر خواص ماش برای زیبایی، شادابی پوست است. می توان با خوردن ماش به سلامت پوست کمک کرد و مشکلات پوستی را بهبود بخشید. ماش سرشار از فیتواستروژن است که از پیری پوست جلوگیری می کند. مواد مغذی موجود در ماش به ساخت کلاژن و الاستین که باعث جوان سازی پوست می شوند، کمک می کند.
خواص و فواید ماش برای پوست

 فواید ماش برای دیابت

بیماران مبتلا به دیابت می توانند از خوردن ماش بهره مند شوند و شاهد خواص دارویی ماش در بدن خود باشند. ماش دارای قند پایینی است و علاوه بر این شامل مواد مغذی دیگری نیز است که به کنترل قند خون کمک می کند و مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می شود.

مزیت های ماش برای کم خونی

با خوردن ماش می توان از مشکل کم خونی جلوگیری کرد. ماش دارای مقادیر زیادی آهن است به همین دلیل برای درمان کم خونی و فقر آهن در همه افراد مخصوصا زنان و کودکان مفید است. البته بهتر است برای درمان کم خونی از جوانه ماش استفاده شود. زیرا خواص جوانه ماش خیلی بیشتر از خواص ماش است.
خواص ماش برای سلامتی

ماش یکی از حبوبات محبوب و لذیذ است که علاوه بر مزه خوب آن فواید و خواص متعدد و بسیاری برای سلامتی بدن دارد. خواص ماش این دانه محبوب را در این مطلب ملاحظه کردید. برای اطلاع از خواص حبوبات دیگر به بخش خواص حبوبات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…