خواص گوشت بلدرچین

پروتئین یک ماده مهم برای رشد و سلامت بدن محسوب می شود که وجود آن در غذاهای روزانه ما ضروری است. دانشمندان تغذیه عقیده دارند پروتئین حیوانی خیلی بهتر از پروتئین گیاهی است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین از پروتئین موجود در گوشت پرندگان دیگر 5 تا 10 درصد بیشتر است. در این مقاله خواص گوشت بلدرچین و فواید گوشت این پرنده پر فایده مورد بررسی قرار گرفته است.

بلدرچین کوچکترین پرنده از خانواده قرقاول ها است. گوشت بلدرچین، گوشتی سفید، شیرین و ظریف، دارای پوستی کم چرب و دارای کلسترل کم می باشد. گوشت بلدرچین سرشار از عناصر کم مصرف و طیف گسترده ای از ویتامین ها، از جمله ویتامین B، E، K و اسید فولیک می باشد. افرادی که مبتلا به کلسترول بالا هستند و کسانی که می خواهند سطح کلسترول بدنشان معمولی و پایین بماند، مصرف گوشت بلدرچین به این افراد توصیه می شود. علاوه بر گوشت این پرنده تخم آن نیر دارای خواص بسیاری است که در مقالات پیشین به بررسی خواص تخم بلدرچین پرداختیم. حال خواص دارویی و درمانی گوشت بلدرچین را مورد بررسی قرار می دهیم

فواید گوشت بلدرچین

بررسی خواص گوشت بلدرچین و مزیت های دارویی و درمانی آن

گوشت و تخم بلدرچین به دلیل بالا بودن ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. وجود ویتامین ها و عناصر معدنی کمیاب در گوشت بلدرچین، باعث شده است که گوشت این پرنده برای درمان بعضی از بیماری ها مانند فشار خون، تشنج، آسم، ضعف اعصاب، بی خوابی و ناراحتی های روانی مفید باشد. گوشت بلدرچین منبع خوبی از روی، آهن، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، مس، فسفر، ریبوفلاوین و سلنیوم به حساب می آید.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

در مرغ 55% از گوشت آن قابل استفاده است در صورتی که در بلدرچین 72% گوشت قابل مصرف می باشد. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین 5 تا 10 درصد بیشتر از گوشت سایر پرندگان است. گوشت بلدرچین دارای تبعی گرم است و برای رفع سردی مفید است و دارای طعم بسیار خوبی است. بلدرچین به دلیل حرکات و جنب و جوش هایی که انجام می دهد، گوشت سینه آن حدود یک سوم از کل بلدرچین را تشکیل می دهد و دارای طعم و مزه لذیذی است. از جمله خواص گوشت بلدرچین ترمیم سلول های از دست رفته بافت های بدن است، به همین دلیل متخصصان، این گوشت را به افراد از کار افتاده و مسن تجویز می کنند. گوشت این پرنده به دلیل داشتن ویتامین ها و عناصر معدنی کمیاب، برای بیماری هایی مانند تشنج، آسم، ضعف اعصاب، فشار خون بالا و یا برای بی خوابی و همچنین ناراحتی های روانی مفید است.

گوشت بلدرچین و مزیت های بی شمارش

خواص درمانی گوشت بلدرچین

  • برای دوران بارداری، سنین رشد، مناسب برای شیر خواران و کودکان است زیرا دارای بافتی نرم و هضم راحت است.
  • مستحکم شدن استخوان ها و عضلات
  • افزایش مقاومت بدن و تنظیم سیکل خواب از جمله مهمترین فواید گوشت بلدرچین می باشند.
  • سنگ کلیه و مثانه را نابود می سازد.
  • دفع مواد رادیو اکتیو و سرطان زا و فلزات سنگین حاصل از آلودگی هوا
  • سرشار از امگا 3
  • گوشت بلدرچین برای فعالیت های فکری و ورزشکاران مفید است.
  • سرشار از املاح معدنی به خصوص کلسیم، آهن و فسفر
  • موثر و مفید برای بیماران کم خونی
  • موثر و مفید برای افزایش ضریب هوشی و رشد کودکان
  • غنی از ویتامین هایA، B ،C ، آهن و اسیدهای آمینه ضروری و میکرو المان ها
  • تنظیم کننده عملکرد قلب و عروق، دستگاه عصبی و دستگاه گوارش، جلوگیری از تنگی نفس یا آسم و مفید و موثر برای معلولین
  • فاقد کلسترل مضر، تقویت کننده و مقوی برای قوای جنسی و جسمی، افزایش و بالا بردن تمایلات جنسی از جمله خواص گوشت بلدرچین محسوب می گردند.خواص دارویی گوشت بلدرچین

نکاتی برای خرید و نگهداری گوشت بلدرچین

برای خرید گوشت بلدرچین، ابتدا باید از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل نمایید. گوشت خام این پرنده در یخچال به مدت دو روز و گوشت پخته آن تا حداکثر 3 روز قابل نگهداری است. گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو باشد و کاملا تمیز و هیچ گونه پر این پرنده روی گوشت آن باقی نمانده باشد. این گوشت باید بعد از خرید در اولین فرصت آماده مصرف شود. همچنین اگر نمی خواهید این گوشت را بپزید باید آن را منجمد نمایید. برای منجمد کردن بهتر است گوشت را با همان بسته بندی خرید در کیسه فریزر قرار دهید و یا در فویل بپیچید و هوای داخل آنها را کاملا خارج نمایید. گوشت منجمد را می توان تا سه ماه در فریزر نگه داشت. برای از بین بردن انجماد گوشت بلدرچین، هیچوقت آن را در درجه اتاق یا آشپزخانه برای رفع انجماد قرار ندهید. این گوشت را شب قبل از مصرف، در یخچال گذاشته و برای روز بعد قابل مصرف است. خواص گوشت بلدرچین به این صورت حفظ می شود.

خواص گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین علاوه بر طعم و مزه لذیذش فواید درمانی فراوانی را نیز دارد. در این مقاله خواص گوشت بلدرچین و هر آنچه که باید در مورد فواید دارویی و نکات ضروری آن می دانستیم، بررسی شد. برای اطلاع از خواص مواد پروتئینی دیگر به بخش خواص پروتئین ها مراجعه نمایید.

یک دیدگاه

  1. سارا

    آوریل 10, 2017 در 11:31 ب.ظ

    بسیار عالی ممنون از توضیحات خوب و کاملتون

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…