فواید و خواص میخک

فواید و خواص میخک برای سلامتی بسیار متعدد و فراوان است که برخی از این فواید عبارتند از کمک به هضم غذا، داشتن خواص ضد میکروبی، مبارزه با سرطان، حفاظت از کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل دیابت، حفظ کیفیت استخوان، مبارزه با بیماری های دهان و دندان و سر درد و همچنین خواص موجود در میخک به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی نیز استفاده می شود.

میخک یکی از ادویه جات بومی کشورهای آسیایی مانند اندونزی، هند، پاکستان و حتی مناطق شرق آفریقا می باشد. میخک یک عامل طعم دهنده محبوب در روش های گوناگون در سراسر جهان به ویژه در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه میخک یک محصول تجاری بسیار مهم در سراسر جهان محسوب می شود.

خواص میخک

فواید و خواص میخک را بهتر بشناسید

همه افراد در سراسر جهان از تمام نقاط گیاه میخک، از جمله جوانه خشک شده، ساقه و برگ به عنوان دارو برای انواع بیماری ها استفاده می نمایند. همچنین روغن میخک نیز دارای خواص دارویی متعدد است. میخک در طول هزاران سال در هند و چین علاوه بر استفاده از آن به عنوان ادویه، به عنوان یک دارو برای بسیاری از بیماری های مختلف استفاده می کردند. از جمله خواص میخک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین بردن بوی بد دهان استفاده می شود. در طب چینی میخک دارای خواص دارویی مقوی غرایز جنسی در نظر گرفته شده است.

میخک و مزیت های آن

میخک درمانی برای سر درد

سر درد با استفاده از میخک کاهش می یابد. برای این منظور مقداری میخک را با یک لیوان شیر مخلوط کنید. این مخلوط به سرعت و به طور موثر باعث کاهش سر درد می شود.

میخک برای سر درد

میخک داروی مقوی برای غرایز جنسی

در طب یونانی میخک و جوز هندی دارای خواص دارویی مقوی غرایز جنسی هستند. آزمایشات انجام شده بر روی میخک و جوز هندی نشان داده شده است که هر دو برای افزایش میل به غرایز جنسی بسیار موثر هستند.

میخک درمانی برای بیماری های دهان و دندان

میخک برای بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت موثر است. عصاره جوانه میخک، به طور قابل توجهی از رشد پاتوژن دهان که مسئول بیماری های مختلف دهان است، جلوگیری می کند. همچنین میخک به دلیل داشتن خواص ضد درد برای دندان درد نیز موثر است و درد دندان را به سرعت کاهش می دهد.

خواص میخک برای دندان

خواص ضد التهابی میخک

میخک  همچون ادویه زنجبیل و گیاه جینسینگ دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. مطالعاتی که بر روی عصاره میخک در موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد که به دلیل داشتن اوژنول، باعث کاهش التهاب در انسان ها می شود. همچنین میخک به دلیل داشتن اوژنول یا تحریک گیرنده های درد، توانایی کاهش درد را دارد.

خواص میخک برای پوست

روغن میخک همچون روغن بنفشه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی، یکی از درمان های بسیار موثر برای نابود سازی آکنه و جوش می باشد. همچنین برای حذف لکه های پوست نیز تاثیر گذار است. علاوه بر این ها، میخک منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است به همین دلیل می تواند برای حفظ سلامت پوست صورت استفاده کرد.

خواص میخک برای پوست

خاصیت های میخک برای مو

روغن میخک به عنوان درمانی برای رفع مشکلات مو و تعمیر موهای خشک و شکسته استفاده می شود. همچنین روغن میخک درمان بسیار موثری برای ریزش مو است و در نتیجه خواص میخک از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید و مزیت های میخک برای مو

حفاظت از کبد

میخک حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها است که درمانی ایده آل برای حفاظت از اندام هایی که در معرض خطر اثرات رادیکال های آزاد، به ویژه کبد هستند، می باشد. عصاره گل میخک برای مقابله با این اثرات و حافظت از کبد مفید است.

کنترل دیابت با میخک

میخک در بسیاری از راه حل های سنتی برای درمان تعدادی از بیماری ها استفاده شده است. در بیماران مبتلا به دیابت میزان انسولین تولید شده توسط بدن کافی نیست. مطالعات نشان داده شده است که عصاره میخک باعث تقلید انسولین در بدن و کمک به کنترل سطح قند خون می باشد.

هضم بهتر غدا با میخک

میخک با ترشح آنزیم های گوارشی باعث بهبود هضم غذا می شود. همچنین خواص دارویی میخک برای کاهش نفخ شکم، تحریک پذیری معده، سوء هاضمه و حالت تهوع، درمانی مناسب است. از میخک می توان به صورت بو داده، پودر و یا همراه با عسل برای تسکین در اختلالات گوارشی استفاده کرد.

مزیت های دارویی میخک

در این مقاله انواع خواص میخک و فواید متعدد درمانی و دارویی آن را بررسی کردیم. برای اطلاع از فواید سایر ادویه ها ، به بخش خواص ادویه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…