فواید و خواص گشنیز

خواص گشنیز در سراسر جهان شناخته شده است. گشنیز یک منبع بزرگ از پتاسیم، آهن، ویتامین A,C,K ، اسید فولیک، منیزیم و کلسیم است، که می تواند خواص درمانی و دارویی بسیاری داشته باشد. پودر گشنیز به عنوان ادویه در غذاهای مختلف، در آشپزخانه ها بسیار پر طرفدار و محبوب است.

گشنیز یک گیاه است که به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان چاشنی یا تزیین غذا استفاده می شود. برگ گشنیز دارای عطری دلپذیر است و معمولا از خام یا خشک آن در برنامه های غذایی استفاده می شود. گشنیز چاشنی مورد علاقه در غذاهای هندی است.

گشنیز و خواص آن

بررسی خواص گشنیز و مزیت های با ارزش آن

گشنیز نیز مانند جعفری و شوید از جمله سبزی های محبوب در غذاهای ایرانی محسوب می شود. خواص درمانی گشنیز عبارتند از استفاده از آن در درمان التهاب پوست، کلسترول بالا، اسهال، زخم های دهان، کم خونی، سوء هاضمه، اختلالات قاعدگی، آبله، ورم، اختلالات پوستی، اختلالات قند خون و همچنین مراقبت از چشم. با اضافه کردن گشنیز به رژیم غذایی، از خطراتی که ممکن است برای سلامتی شما ایجاد شود جلوگیری نمایید.

خاصیت های گشنیز برای پوست

همه افراد می دانند که سلامت و شادابی و درخشش پوست تا حد زیادی به سلامت داخلی بدن بستگی دارد. آب گشنیز برای خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه و آکنه بسیار تاثیر گذار است. برای این منظور می توانید، یک قاشق چای خوری آب گشنیز و یک قاشق چای خوری آب لیمو را مخلوط نمایید و آن را در مناطق آسیب دیده و آکنه دار به مدت یک ساعت قرار دهید سپس با آب گرم بشویید. همچنین گشنیز به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده و ضد قارچ طبیعی برای درمان اختلالات پوستی مانند درماتیت و اگزما عمل می کند.

خواص گشنیز برای پوست

خواص گشنیز برای مو

آب گشنیز به دلیل داشتن ویتامین ها و پروتئین ها، یک درمان فوق العاده برای ترویج رشد مو جدید و مبارزه با ریزش مو محسوب می شود. برای این منظور می توانید آب گشنیز را استخراج کنید و به مدت یک ساعت روی پوست سر خود قرار دهید و سپس با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته و به مدت یک ماه انجام دهید و شاهد تاثیرات آن بر روی مو باشید.
خاصیت گشنیز برای مو

گشنیز برای درمان کلسترول

برخی از اسیدهای موجود در تخم گشنیز مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک، اسید استئاریک و اسید اسکوربیک (ویتامین c) در کاهش سطح کلسترول خون بسیار موثر هستند. همچنین گشنیز، سطح رسوب کلسترول بد در امتداد دیواره داخلی سرخرگ ها و سیاهرگ ها را که می تواند به مشکلات جدی قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود را کاهش می دهد. مهمترین خواص گشنیز به منظور بالا بردن سطح کلسترول سالم که به عنوان یک خط پیشگیرانه برای دفاع از بدن است، در برابر تعدادی شرایط خطرناک، عمل می کند.

خاصیت دارویی گشنیز برای بیماری اسهال

برخی از روغن های ضروری موجود در تخم گشنیز مانند بورنئول و لینالول تاثیر زیادی در کمک به هضم غذا، عملکرد مناسب کبد و اتصال روده، که در نتیجه به کاهش بیماری اسهال منجر می شود، دارند. گشنیز برای درمان اسهال های ناشی از میکروبی و قارچی ایجاد شده اند، مفید است. گشنیز یک سبزی محبوب به عنوان داروی پیشگیری از تهوع، استفراغ و سایر اختلالات معده نیز کاربرد دارد.

خاصیت گشنیز برای فشار خون

همانطور که در تحقیقات نشان داده شده است مصرف مداوم گشنیز به اثرات کاهش فشار خون در بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، تاثیر فراوان دارد. تعامل یون های کلسیم و کولینرژیک باعث شل شدن رگ های خونی و در نتیجه ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را بسیار کاهش می دهد.

فواید و مزیت های گشنیز

درمان زخم های دهان با گشنیز

یک نوع دیگر از روغن های موجود در گشنیز، خاصیت ضد عفونی کنندگی بسیار عالی را دارد، که اثرات ضد میکروبی و کاهش زخم در دهان، می شود. خواص گشنیز به روند بهبود زخم سرعت می بخشد و همچنین تنفس را تازه و تمیز می کند. از این خاصیت گشنیز در خمیر دندان برای ضد عفونی کردن و از بین بردن بوی بد دهان استفاده می شود.

خواص گشنیز برای کم خونی

گشنیز حاوی مقدار زیادی آهن است و به طور مستقیم به افرادی که از کم خونی رنج می برند کمک می کند. کمبود آهن در خون منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد شناختی می شود. آهن برای سیستم بدن بسیار موثر است و انرژی و قدرت بدنی را افزایش می دهد و باعث ترویج سلامت استخوان ها می شود.

خواص درمانی گشنیز

فواید گشنیز برای مراقبت از چشم

گشنیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C، و مواد معدنی مانند فسفر، اختلالات و بیماری های بینایی را کاهش می دهد. بتاکاروتن موجود در برگ های گشنیز، به جلوگیری تعدادی از بیماری های دیگر چشم تاثیر می گذارد و حتی می تواند به بیماران مبتلا به پیری چشم، کمک کند.

گشنیز برای اختلالات قاعدگی

گشنیز یک محرک طبیعی است و باعث تنظیم مناسب ترشح از غدد درون ریز می شود و این تاثیر هورمونی به معنای تنظیم دوران قاعدگی است. علاوه بر تنظیم درست زمان های چرخه قاعدگی، به کاهش درد این دوران نیز کمک فراوانی می کند.

   خاصیت های گشنیز برای سلامتی
در این مقاله مهمترین فواید درمانی و خواص گشنیز را ملاحظه نمودید و با مزیت های این گیاه پر خاصیت آشنا شدید. برای اطلاع از سایر خواص سبزیجات کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …