بررسی خواص بادام درختی و معرفی مزیت های درمانی آن

بادام درختی یکی از انواع آجیل های محبوب و با ارزش است که دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است و حتی در زمان های گذشته پزشکان بر این باور بودند که مصرف بادام درختی به افزایش ظرفیت مغز و توانایی های فکری و طول عمر کمک می کند. در ادامه این مطلب انواع خواص بادام درختی را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص بادام درختی برای بدن بسیار زیاد است و علاوه بر این بادام درختی را می توانید به روش های متعددی استفاده کنید اگر بادام به صورت خام مصرف شود یک میان وعده سالم محسوب می شود و همچنین از بادام خام به عنوان مواد پایه در کره بادام و شیر بادام و حتی در تولید بسیاری از لوسیون های بدن و وسایل آرایشی استفاده می شود.

انواع خاصیت های بادام درختی

بررسی خواص بادام درختی برای سلامت بدن

بادام درختی در دو نوع بادام تلخ و بادام شیرین موجود است و در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با انواع خواص درمانی و دارویی بادام درختی شیرین آشنا سازیم. علاوه بر مغز بادام شیرین از برگ و شکوفه و میوه آن نیز در طب سنتی استفاده می شود.

خواص مهم بادام درختی برای سلامت بدن

ارزش غذایی 1/4 فنجان بادام

کالری : 207
پروتئین : 5 گرم
فیبر : 5 گرم
کربوهیدرات : 7 گرم
قند : 5 گرم
ویتامین E : به میزان 61 درصد ( 16 میلی گرم )
ریبوفلاوین : 44 درصد
منگنز : 44 درصد
منیزیم : 36 درصد
فسفر : 29 درصد
کلسیم : 9.5 درصد
آهن : 4 درصد

همچنین بادام درختی دارای مقادیری مس و ویتامین B2 است. خواص بادام درختی حاوی مقدار زیادی اسید فیتیک است که این نوع اسید از جذب کالری در بدن جلوگیری می کند.

خواص دارویی و درمانی بادام شیرین

بادام زمینی و بادام درختی و بادام هندی از انواع آجیل های پرطرفدار و خوشمزه ای هستند که دارای خواص مفید زیادی نیز می باشند و بهتر است شما این مغزهای خوشمزه را در برنامه غذایی تان قرار دهید تا بتوانید از خواص بی نظیر آن ها نهایت استفاده را ببرید. در مطالب زیر مهم ترین خواص دارویی و درمانی بادام درختی را ملاحظه خواهید کرد.

خاصیت های مفید بادام درختی برای بدن

مصرف بادام درختی برای بیماری های قلبی و جلوگیری از حملات قلبی

بادام درختی و فندق از انواع آجیل هایی هستند که مصرف آن ها برای سلامت قلب می تواند مفید باشد. چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان موجود در بادام درختی خطر مبتلا شدن  به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و همچنین باعث سلامت قلب می شود و از حملات قلبی پیشگیری می کند. علاوه بر این بادام حاوی منیزم و مس و کلسیم و پتاسیم است که این مواد مغذی برای سلامت قلب مهم و ضروری هستند. بادام درختی سطح کلسترول و فشار خون را تنظیم می کند و با افزایش وزن و چاقی مبارزه می کند از این رو خواص دارویی بادام درختی حملات قلبی را کاهش می دهد.

مصرف بادام درختی در عملکرد سالم مغز

یکی از بهترین غذاها برای مغز بادام است و بهتر است بادام درختی را در برنامه غذایی افراد مسن قرار دهید زیرا فواید بادام درختی از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

کنترل سطح قند خون و جلوگیری از دیابت

طبق تحقیقات کارشناسان تغذیه مصرف چند عدد مغز بادام درختی در طول روز خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می دهد و علاوه بر این مصرف بادام درختی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و هم چنین در بهبود حساسیت انسولینی می تواند مفید باشد.

پیشگیری از  سرطان

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و به همین دلیلی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند از این رو باعث پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان پروستات و سینه می شود.
بادام درختی همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین است و خواص همین مواد معدنی موجود در بادام درختی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. اسید فولیک موجود در بادام نیز باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان می شود.

بررسی انواع خواص دارویی و درمانی بادام درختی

حفظ سلامت استخوان و دندان

بادام منبع خوبی از مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر است و کلسیم و فسفر از جمله مواد مغذی حیاتی برای سلامت دندان و استخوان محسوب می شوند. مصرف بادام درختی از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و خطر شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد. از دیگر فواید بادام درختی می توان به مصرف بادام  در دوران کودکی اشاره کرد که به استحکام و تقویت استخوان ها کمک می کند.

سلامت ریه

مصرف بادام درختی از مبتلا شدن به بیماری های تنفسی نظیر تنگی نفس و برونشیت مزمن و امفیزم پیشگیری می کند از این رو برای سلامت ریه می تواند مفید و موثر واقع شود .

مصرف بادام درختی در مبارزه با کم خونی

بادام حاوی ویتامین ها و آهن و پروتئین است و از این رو می تواند انرژی مورد نیاز بدن را افزایش دهد و کم خونی را درمان کند. همچنین شما می توانید با مصرف بادام از مبتلا شدن به کم خونی پیشگیری کنید.

خواص بادام درختی برای پوست

بادام سرشار از ویتامین E است و  ویتامین E حاوی نوعی  آنتی اکسیدان است که برای تغذیه پوست و کاهش نشانه های پیری موثر است و فواید بادام درختی همچنین می تواند صدمات ناشی از اشعه خورشید را که به پوست وارد می شود بهبود بخشد.  از دیگر خواص بادام درختی پیشگیری از سرطان پوست می باشد.

خواص بادام درختی برای سلامت بدن

خواص بادام درختی برای لاغری و جلوگیری از پرخوری

چربی های سالم و فیبر موجود در بادام درختی از عوامل موثر در کاهش وزن هستند. طبق تحقیقات متخصصان تغذیه افرادی که در هفته حداقل 2 بار بادام درختی مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که به ندرت از بادام درختی استفاده می کنند دارای کاهش وزن بیشتری هستند. خواص بادام درختی می تواند پروتئین و انرژی مورد نیاز برای بدن فراهم کند از این رو مصرف آن برای کاهش اشتها موثر است. مصرف بادام خام به عنوان میان وعده می تواند میل به خوردن غذا و گرسنگی را کاهش دهد بنابراین بهتر است افراد چاق مصرف بادام درختی را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا بتوانند مصرف کالری کلی روزانه خود را کاهش دهند.

خاصیت بادام درختی برای کاهش وزن

خاصیت های بادام درختی در دوران بارداری

بادام منبع غنی از اسید فولیک است و اسید فولیک کار ساخت و نگه داری از سلول ها را بر عهده دارد.
اسید فولیک در دوران بارداری در هنگام تقسیم سلولی و رشد سلول های نوزاد و رشد طناب نخاعی و مغز جنین  موثر است از این رو زنان باید در دوران بارداری خود علاوه بر مکمل اسید فولیک بادام نیز مصرف کنند.

خواص بادام درختی در دوران بارداری

مضرات بادام درختی

هر ماده غذایی علاوه بر این که دارای خواص زیادی برای بدن است در صورت مصرف زیاد می تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد. در ادامه این مطلب مضرات مصرف بیش از حد بادام درختی را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. مصرف بیش از حد بادام درختی می تواند باعث افزایش وزن در افراد چاق شود. بنابراین بهتر است که در رژیم غذایی روزانه خود 30 گرم بادام مصرف کنید این میزان بادام می تواند روزانه 163 کالری و 14 گرم چربی را برای بدن فراهم کند.
2. هضم بادام کمی مشکل است بنابراین نباید در خوردن آن زیاده روی کنید و همچنین مصرف بادام در روز نباید از 10 عدد بیشتر شود.
3. اگر معده شما ضعیف است بهتر است که بادام را به همراه شکر مصرف کنید.
4. مصرف بیش از حد بادام باعث افزایش ویتامین E در بدن می شود. و میزان زیاد ویتامین E در بدن باعث بروز بی حالی و نفخ و اسهال و سردرد می شود.
5. بادام مقدار قابل توجهی فیبر دارد و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد نفخ و یبوست می شود.

اواع خاصیت های بادام درختی

در این مطلب با انواع خواص بادام درختی و فواید بی شمار آن برای بدن آشنا شدید و بهتر است این ماده غذایی پرارزش را در برنامه غذایی روزانه خود و فرزندانتان قرار دهید تا بتوانید از خاصیت های مفید آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…