غذاهای نشاسته دار منبع اصلی کربوهیدرات هستند و نقش مهمی در رژیم غذایی سالم ایفا می کنند. غذاهای نشاسته دار مثل سیب زمینی، نان، برنج، ماکارانی و غلات باید بیش از یک سوم از غذایی که مصرف می کنیم را تشکیل می دهند. وقتی شما می توانید دانه های مختلف را بخورید یا سیب زمینی ها را همراه با پوست مصرف کنید تا قیبر بیشتری به دست آورید. باید غذاهای نشاسته دار را بخاطر خواص نشاسته برای سلامت بدن به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای نشاسته دار منبع خوبی از انرژی و منبع اصلی مواد غذایی مختلف در رژیم غذایی ما می باشند. همچنین نشاسته دارای فیبر، کلسیم، آهن و ویتامینB است. برخی از افراد فکر می کنند که غذاهای نشاسته دار چاق کننده هستند اما آن ها دارای کالری کمی هستند. در این مطلب به بررسی خواص نشاسته خواهیم پرداخت.

     خاصیت های دارویی نشاسته

آشنایی با خواص نشاسته برای سلامت بدن

تنها عملکرد نشاسته در رژیم غذایی تبدیل گلوکز به انرژی است. نشاسته در دهان انسان شروع به تجزیه می کند. وقتی مولکول های نشاسته توسط بزاق دهان احاطه می شود. وقتی شما می جوید، بزاق نشاسته را به کربوهیدرات های ساده تر به نام مالتوس تبدیل می کند. وقتی مالتوس وارد روده کوچک شما می شود، به شکل ساده تر خود که گلوکز می باشد تبدیل می شود. از این نقطه نظر، گلوکز بطور مستقیم از طریق دیواره های روده جذب جریان خون شما شده و به سلول های بدن، شامل سلول های ذهن انرژی می دهد.

خاصیت های درمانی نشاسته

پیشگیری از سرطان

پژوهش های اخیر نشان داده اند مصرف نشاسته همانند خاویار و شیر قادر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد. رژیم غذایی دارای نشاسته می تواند خطر ابتلا به سرطان روده که با مصرف زیاد گوشت قرمز رابطه دارد را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

خاصیت های نشاسته

سلامت پوست

اگر پوستی خشک، کدر و بی روح دارید می توانید از ماسک نشاسته و ماست استفاده کنید. استفاده از این ماسک باعث شفاف شدن، شادابی و لطافت پوست می شود. یکی از مهمترین خواص نشاسته همانند شیر شتر قابلیت چسبندگی آن است که باعث تمیزی پوست شده و جرم های پوست را از بین می برد. نشاسته همچنین قادر به درمان انواع جوش ها و آکنه می باشد. در طب سنتی از نشاسته به دلیل دارا بودن خواص ترمیمی برای درمان سوختگی پوست و بثورات نوزاد استفاده می شود. نشاسته همچنین دارای خواص تسکینی می باشد و باعث می شود این ماده غذایی مرهمی عالی برای تسکین درد آبله مرغان باشد. همچنین برای درمان سوختگی و عرق سوزی در کشاله ران و زیر بغل عالی می باشد.

خواص نشاسته

سلامت قلب

یکی از مهمترین موارد در پیشگیری از بیماری های مزمن و بیماری های قلبی عروقی تغذیه است. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی سالم و مقوی که منشا طبیعی داشته باشند می توانند علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تامین می کنند تاثیرات مفیدی روی سلامت بدن داشته باشند.

خواص درمانی نشاسته

خواص نشاسته در طب سنتی

  • ترکیب آن با سفیده تخم مرغ و کشیدن آن روی چشم برای تسکین چشم درد و سوزش چشم عالی می باشد.
  • ترکیب جوشانده آن با نبات یا روغن بادام برای درمان نفث الدم، خشونت، سرفه گرم، درد سینه، قطع خون در هنگام بواسیر، حیض و اسهال مفید می باشد.
  • ترکیب آن با سرکه برای درمان خناق و ورم گرم موثر می باشد.
  • ترکیب آن با آب و مالیدن آن بر روی محل گزیدگی نیش مار برای مار گزیدگی عالی است.
  • نشاسته همچنین تاثیر قابل توجهی روی سلامت روده، کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین، چربی خون و وزن بدن دارد.

خواص دارویی نشاسته

با توجه به خواص فراوان نشاسته مصرف این ماده غذایی بویژه در سه ماهه اول بارداری باعث ایجاد نقص لوله های عصبی و نخاعی می شود و به همین دلیل ممکن است باعث سقط جنین شود. به همین جهت از مصرف آن در دوران بارداری اکیدا خودداری کنید. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر مواد غذایی می توانید به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…