خواص و فواید دارویی ازگیل

خواص ازگیل بسیار زیاد می باشد. بسیاری از آن ها منحصر به فرد می باشند و جالب است بدانید این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. علاوه بر خواص ازگیل برای سلامت بدن، این میوه در برخی موارد ممکن است مضر باشد.

ضد گرم از ازگیل دارای 0.4 پروتئین، 0.2 چربی، 10.4 کربوهیدرات، 46 کیلوکالری همچنین منبع غنی از پتاسیم، کلسیم، منگنز، سدیم، فسفر، آهن، منگنز، روی، مس و سلنیوم است. ویتامین های موجود در میوه ازگیل شامل A, B1, B2, B5, B6, B9, C هستند. خواص ازگیل برای سلامت بدن را در ادامه مرور خواهیم کرد.

     خاصیت های دارویی ازگیل

برترین خواص ازگیل برای سلامت بدن

 ماهیت این میوه شیرین است اما طعم آن را می توان ترکیبی از میوه های هلو و انبه به حساب آورد. بطو کلی این میوه بومی کشور چین می باشد اما امروزه در سراسر نقاط جهان می روید. ژاپن یکی از تولید کننده های اصلی ازگیل، پس از کشورهای اسرائیل و برزیل به شما می رود. پیشگیری از سرطان ها را می توان یکی از مهمترین خواص ازگیل نام برد.

حفظ سلامت قلب

چای ازگیل برای کنترل علایم دیابت عالی است و همچنین سطوح قند خون بدن را کاهش می دهد و علاوه بر آن باعث کاهش کلسترول و چربی می شود. فیبر موجود در میوه ازگیل سطوح کلسترول موجود در خون را تنظیم کرده و از جذب چربی های مضر به روده پیشگیری می کند. سدیم کم و پتاسیم کافی در این میوه باعث می شود خون حالت الکترولیت خود را حفظ کند، ضربان قلب را تنظیم کرده و فشار خون را کنترل کند. ازگیل همچنین از قلب در برابر فشار اکسیداسیون حفاظت می کند. تمام این عوامل باعث می شوند که میوه ازگیل به دارویی برای درمان ناراحتی های قلبی عروقی تبدیل شود.

خاصیت های درمانی ازگیل

خواص دارویی ازگیل در پیشگیری از سرطان

ازگیل غنی از فیبر پکتین می باشد که به حذف مواد سمی از بدن کمک می کند. حذف مواد سمی زائد از بدن باعث پیشگیری از مبتلا شدن فرد به سرطان روده بزرگ می شود. مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود در ازگیل با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. رادیکال های آزاد باعث ضعیف شدن ریه شده و باعث ایجاد سلول های سرطانی می شود. این آنتی اکسیدان ها از بیماری های زیادی پیشگیری کرده و طول عمر فرد را افزایش می دهد.

فواید ازگیل برای کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از خواص ازگیل همانند میوه ایی همچون هندوانه و انجیر است. زیرا مقادیر کافی فیبر لبنی که باعث افزایش متابولیسم می شود و اشتها را کم می کند در آن وجود دارد.

خاصیت های ازگیل

سلامت چشم

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی از جمله ویتامین A می باشد. تمام این مواد برای حفظ سلامت چشم مفید هستند. این ترکیبات بیوشیمیایی نه تنها سلامت چشم را بهبود می بخشد بلکه از آسیب به شبکیه چشم بدلیل رادیکال های آزاد پیشگیری می کند. خواص درمانی ازگیل همچنین برای پیشگیری از آب مروارید و ماکولا عالی است.

دیابت

برگ های این گیاه ماده ای شیمیایی به نام تریترپین تولید می کند که بدلیل وجود اسید تورمنتیک در ازگیل تولید می شود و تولید انسولین را افزایش می دهد. بنابراین تاثیرات دیابت (مرض قند) را به حداقل می رساند. این برگ ها همچنین باعث حفظ سلامت پانکراس می شود.

فشار خون

این میوه همانند گوجه سبز برای کاهش فشار خون بالا عالی است زیرا بدلیل وجود مقادیر فراوان پتاسیم و مقدار اندک سدیم الکترولیته بدن را در سطح متعادل قرار می دهد.

درمان بی خوابی

خوردن مقدرزیادی از میوه ازگیل قبل از خواب باعث ایجاد احساس آرامش در فرد شده و به همین دلیل به فرد اجازه می دهد تا در طول شب خواب آرامی داشته باشد و این احساس آرامش ممکن است برای 24 ساعت در بدن باقی بماند و همچنین به کاهش استرس نیز کمک می کند.

خواص درمانی ازگیل

پیشگیری از پوکی استخوان

پژوهش ها خواص دارویی ازگیل را بر روی تسکین علایم پوکی استخوان ثابت کرده اند. اثبات شده است که اسید اورسلیک در برگ ها کمبود مواد معدنی موجود در بدن را جبران می کند. علاوه بر این خاصیت برگ ازگیل تورم مفاصل در پوکی استخوان را کاهش می دهد.

خواص ازگیل

مضرات و احتیاط در استفاده از ازگیل

با توجه به خواص ازگیل گاهی مصرف آن می تواند مضر باشد. دانه های ازگیل دارای اسید ماندلیک می باشد که تحت تاثیر فرآیندهای متابولیک در بدن به سیانید تبدیل می شوند. همچنین آلکالوئید موجود در دانه های ازگیل باعث می شود که در صورت مصرف بیش از اندازه آن به حالت تهوع و تنگی نفس مبتلا شوید. بنابراین کودکان باید از خوردن دانه های ازگیل خودداری کنند. مصرف بیش از اندازه چای ازگیل ممکن است بدلیل وجود ماده ای سمی در برگ های جوان باعث ایجاد سردرد در افراد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …