خواص و فواید شوید

خواص شوید شامل خواص دارویی و طعم دهندگی به انواع غذاها می باشد. از زمان های قدیم شوید مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه در تهیه سالاد، خیارشور، سوپ و دیگر غذاها استفاده می شود. افزودن شوید روشی عالی برای افزودن طعم به غذاها بدون افزایش کالری و چربی غذاها می باشد. اکثر افراد نه تنها از شوید برای طعم دادن به غذاها استفاده می کنند، بلکه از فواید شگفت انپیز و خواص درمانی آن نیز بهره می برند.

شوید یک گیاه شگفت انگیز می باشد که باید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خواص شوید برای سلامت انسان از تقویت معده تا حفظ بدن در برابر رادیکال های آزاد و پیشگیری از سردردها دامنه دارد. حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی بسیاری می باشند که برای پیشگیری از بیماری های مختلف عالی می باشند. وجود آنتی اکسیدان ها در شوید باعث می شود سامت شما حفظ شود. آنتی ااکسیدان های موجود در شوید باعث شده است که شو.ید دارای خواص و فواید شگفتن انگیز و بی نظییی باشد.

 خواص درمانی شوید

خواص شوید که همه را حیرت زده می کند

شوید سبزی سبز رنگ می باشد که برگ های آن دارای مواد مغذی مختلف مثل کلسیم، منیزیم، آهن و فلاونوئید می باشند. از آنجا که برگ های این سبزی دارای طعم منحصر به فردی می باشد در ساخت انواع غذاها از آن استفاده می شود. برگ های این سبزی دارای کالری کم و مواد مغذی بیشماری هستند. از زمان های باستان بدلیل خواص شوید و فواید دارویی این گیاه دارویی از این سبزی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته اند

خاصیت های دارویی شوید

تقویت معده

یکی از خواص شوید مثل پیاز تقویت معده است شوید سالها است که توسط یونانیان و رومی ها برای تسکین دردهای شکمی و بهبود عملکرد هضم غذا مورد استفاده قرار می گرفته است. در طب سنتی چین شوید بیش از هزار سال است که به عنوان تسهیل کننده هضم غذا استفاده می شود. روغن شوید حاوی کارون می باشد که به خروج گاز معده و تسکین ناراحتی های شکمی کمک می کند. همچنین به تحریک صفرا و گوارش غذا در معده کمک می کند. در بهبود حرکت معده موثر است و غذا را از طریق دستگاه گوارشی وارد بدن می سازد.

حفاظت در برابر رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد در بدن باعث ایجاد بیماری ها و ناراحتی ها می شوند. نشان داده شده است که مونوترپین موجود در شوید این آنزیم را فعال می سازد و بنابراین از جذب رادیکال های آزاد به سلول ها پیشگیری می کند.

خواص شوید

تاثیرات آرامبخش

روغن های ضروری در شوید بویژه کارون دارای تاثیرات آرامبخش برای بدن می باشد. به داشتن خواب آرام کمک می کند و هورمون های بدن را متعادل می سازد. به عنوان آرامبخش عمل می کند و استرس، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. برگ های شوید حاوی فلاونوئید و ویتامین های گروه B می باشند که به درمان بی خوابی و اختلالات خواب کمک می کند.

 درمان سردردها

یکی از خواص شوید ویژگی های ضد تورم آن می باشد و به همین دلیل است که از زمان های باستان برای پیشگیری از سردردها مورد استفاده قرار می گرفته است و به تسکین بافت در رگ های خونی کمک می کند و اجازه می دهد خون بطور آزادانه بدون فشار زیاد جریان پیدا کند.

خاصیت های شوید

دیابت

از دیگر خواص شوید همانند جعفری می توان به درمان دیابت و کنترل سطح انسولین اشاره کرد. پژوهش ها نشان داده اند که شوید می تواند تغییرات سروم مایع و سطوح انسولین را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

سلامت قلب

شوید همانند ریحان و کلم بروکلی دارای برای سلامت قلب مفید می باشد. برگ های شوید به عنوان عامل قدرتمند محافظت از قلب عمل می کند، زیرا قادر به کاهش سطوح کلسترول خون در بدن می باشد. این گیاه طبیعی نه تنها کلسترول بد و تری گلیسرید در خون را کاهش می دهد بلکه همچنین باعث افزایش سطوح کلسترول خوب در بدن می شوند.

پیشگیری از پوکی استخوان

این گیاه دارویی منبع عالی برای کلسیم می باشد، برگ های شوید نه تنها از پوکی استخوان پیشگیری می کند بلکه استخوان ها را تقویت می کنند. مصرف منظم این برگ ها از پوکی استخوان که بدلیل کمبود کلسیم در بدن ایجاد می شود پیشگیری می کند.

خواص دارویی شوید

حفظ تعادل هورمون های بدن

یکی از خواص شوید که بسیار شگفت انگیز و حیرت آور است حفظ تعادل هورمون های بدن می باشد. این گیاه دارای فلاونوئید و دیگر مواد مغذی ضروری می باشد. برگ های شوید ترشح هورمون ها که نقش کلیدی در تنظیم چرخه عادت ماهانه را تحریک می کنند. پژوهش ها نشان داده اند که افزایش مصرف برگ های شوید سطح خون هورمون پروژسترون را افزایش می دهد و از این طریق دوره های عادات ماهانه را منظم کرده و به عنوان عامل ضد بارداری عمل می کند.

درمان افسردگی

افسردگی اختلالی است که امروزه افراد زیادی به آن مبتلا می شوند و بین افراد بزرگسال و نوجوانان رایج است. شوید ممکناست واقعا به عنوان یک داروی طبیعی برای افسردگی عمل کند. دیگر خواص شوید که باعث شده است به عنوان داروی طبیعی برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار بگیرد خواص ضد افسردگی و ضد درد آن می باشند. علاوه بر این، شوید دارای عوارض جانبی نمی باشد.

خاصیت های دارویی شوید

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

بدلیل تاثیرات شوید روی قاعدگی، استفاده از این گیاه در طول بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. خوردن آن باعث می شود عادت ماهیانه شما آغاز شود که د بعضی موارد ممکن است باعث سقط جنین شود. علاوه بر این، تاثیرات شوید در شیردهی هنوز بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است بنابراین مصرف این گیاه در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود. شوید همچنین می تواند باعث ایجاد واکنش های حساسیتی در افرادی که به سبزیجات گروه هویچ ها حساسیت دارند می شود. علاوه بر این، از آنجا که یکی از خواص شوید کاهش قند خون است اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید یا در آینده نزدیک عمل جراحی دارید باید قبل از مصرف این سبزی با پزشک خود مشورت کنید زیرا کاهش قند خون در این موارد ممکن است اختلالاتی را به همراه داشته باشد. توصیه می شود که مصرف شوید را دو هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …