خواص و مزایای درمانی جو دوسر

جو دوسر دارای فیبر لبنی می باشد و از این رو دارای ویژگی های کاهش دهنده کلسترول است. این غلات دارای نسبت متعادلی از ترکیبات مواد مغذی است. در حدود 30 گرم از این دانه 117 کالری وجود دارد و در همین مقدار جو دوسر 66% کربوهیدرات، 17% پروتئین، 7% چربی و 11% فیبر می باشد. در این مطلب بطور کامل و جامع خواص جو دوسر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جو دوسر اگر در رژیم غذایی سالم قرار داده شود می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. مزایای سلامتی جو دوسر شامل کاهش خطر اختلالات قلبی عروقی، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر سرطان روده بزرگ می باشد.

   خاصیت های جو دوسر

با خواص جو دوسر آشنا شوید

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله منگنز، فسفر، مس، ویتامین های گروه B، آهن، سلنیوم، منیزیم و روی است. این دانه نیز همچنین حاوی منبع آنتی اکسیدان لبنی آوناسرامید می باشد. همچنین خواص جو دوسر حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک و اسید فیتیک است.

خواص جو دوسر برای پوست

جو دوسر همانند سبوس گندم و سبوس برنج دارای فوایدی برای پوست می باشد. این دانه به عنوان داروی تسکین دهنده برای خارش و ناراحتی های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو است که دارای فواید بسیار زیادی برای پوست است. یکی دیگر از خواص جو دوسر به عنوان غلات نرمال ساختن PH پوست می باشد و همچنین به مرطوب سازی و نرم شدن پوست کمک می کند.

خاصیت های جو دوسر برای لاغری

از آنجا که یکی از مواد غذایی دارای کالری کم می باشد به آهستگی تجزیه می شود و باعث می شود شما احساس سیری برای مدت طولانی تری داشته باشید. بنابراین، اشتها شما را کاهش داده و باعث کاهش وزن شما می شود. یکی از هورمون هایی که با گرسنگی مبارزه می کند در این دانه وجود دارد.

خواص عالی جو دوسر برای کودکان

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که کودکانی که در دوران مدرسه جو دوسر می خورند بهتر می توانند به درس خود توجه کنند. غلات غنی از فیبر مثل جو دوسر باعث تقویت هضم غذا شده و باعث می شود کودکان انرژی بیشتری دریافت کنند.

خواص دارویی جو دوسر

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر برای اختلالات قلبی مفید می باشد و فیبر لبنی به کاهش کلسترول بد بدون تاثیر گذاری بر کلسترول های خوب کمک می کند. همچنین دارای مواد مغذی می باشد که از سلامت قلب محافظت می کند. بنابراین خواص درمانی جو دوسر سطوح کلسترول را کاهش داده و قلب را سالم نگاه می دارد.

خاصیت های درمانی جو دوسر

پیشگیری از یبوست

یکی دیگر از خواص جو دوسر پیشگیری از یبوست می باشد. جو دوسر منبع غنی از فیبر محلول و نا محلول می باشد که به تنظیم حرکات شکمی کمک می کند و از این رو از یبوست پیشگیری می کند.

دیابت

از آنجا که جو دوسر همانند ذرت سطح قند خون را ثابت نگاه می دارد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد، افراد دیابتی باید بطور منظم از جو دوسر استفاده کنند. فیبر بالا و کربوهیدرات سرعت تبدیل غذا به قند را کاهش می دهد، بتا گلوکن موجود در جو دوسر سطوح قند خون را قبل از صرف وعده های غذایی کاهش و پس از خوردن غذا سطح قند خون را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان ها

لیگنان موجود در جو دوسر که از اختلالات قلبی عروقی پیشگیری می کند به کاهش خطر ابتلا به سرطان های هورمونی مثل سرطان سینه، پروستات و سرطان تخمدان کمک می کند. خوردن جو دوسر برای مردان و زنان خوب می باشد.

خواص درمانی جو دوسر

فشار خون

اگر از فشار خون بالا رنج می برید، مصرف روزانه جو دوسر می تواند با این مشکل مبارزه کرده و در مقابل خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

فیبر منحصر به فرد موجود در جو دوسر به نام بتا گلوکن باعث بهبود سریعتر عفونت ها می شود و توانایی سیستم ایمنی بدن را برای حذف باکتری ها افزایش می دهد. در نتیجه خواص جو دوسر سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

خواص جو دوسر

مزیت های درمانی جو دوسر

  • درمان اگزما
  • ادرار آور و ملین
  • درمان سنگ کلیه. برای درمان سنگ کلیه می توانید بیست گرم از جو دوسر را در یک لیتر آبجوش بجوشانید و سپس از آن استفاده کنید.
  • تسکین درد کلیه
  • درمان بی خوابی ها
  • خارش
  • درمان سرفه و ورم گلو. برای درمان سرماخوردگی و ورم گلو می توانید از جوشانده آن استفاده کنید.
  • تسکین کمر درد، پهلو درد، اسپاسم عضلات. برای این موارد این دانه را با سرکه مخلوط کنید و بپزید سپس از این ترکیب به عنوان پماد روی عضله دردناک استفاده کنید.
  • برای استفاده از خاصیت جو دوسر در درمان زخم ها. جو دوسر را آرد کرده با شراب سفید ترکیب کنید و روی زخم ها بمالید.

خاصیت های دارویی جو دوسر

خواص جو دوسر دارای فواید فراوانی برای بدن می باشد، اما با این وجود ممکن است با گلوتن ترکیب شود بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید بطور خالص از این ماده غذایی استفاده کنند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر دانه ها و غلات می توانید به بخش خواص غلات رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…