خواص و فواید گزنه

نه تنها برگ ها و ریشه گیاه گزنه خوردنی می باشد، بلکه برای سلامت بدن شما نیز بسیار مفید هستند. آن ها را می توان پخت و به عنوان غذا مورد استفاده قرار داد یا به عنوان مکمل به شکل کپسول، عصاره و یا چای گیاهی از آن استفاده کرد. این گیاه دارویی دارای مواد مغذی مفید و فیتوکمیکال می باشد. تا پایان مطلب با بررسی خواص گزنه و مهمترین فواید دارویی این گیاه پرخاصیت همراه ما باشید.

برگ های گیاه گزنه از قرن ها پیش به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته اند. در طب سنتی، برگ های گزنه برای پیشگیری و درمان اکثر بیماری ها از جمله آرتروز، درد مفاصل، حساسیت فصلی، اگزما و ریزش مو، ریزش مو به دلیل کم خونی، مشکلات ادرار و کلیه،اسهال و هموروئید مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل، ریشه گزنه داروی گیاهی مشهور برای مشکلات ادرار که در طول مراحل اولیه بزرگ شدن پروستات اتفاق می افتد می باشد.

خواص گزنه

خواص گزنه که همه را شگفت زده می کند

گیاهی علفی و چند ساله که دارای ساقه چهار گوش می باشد و حداکثر ارتفاع آن به یک متر می رسد. این گیاه بصورت خودرو در مناطق مرطوبی که چهارپایان از آن عبور می کنند می روید. اگر در ناحیه ای مقدار کمی از آن سبز شود پس از مدت کوتاهی تمام منطقه را فرا می گیرد.

حفظ سلامت پوست

یکی از خواص گزنه همانند خواص بادرنجبویه حفظ سلامت پوست است. برگ های گیاه گزنه دارای تاثیری عالی برای مقابله با عفونت های پوستی مثل آکنه و جوش می باشند. به رفع جوش کمک می کند و از بازگشت آن ها پیشگیری می کند. چای برگ گزنه را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا خون را تصفیه کند و پوست شما تمیز شود. اگزما، آبله مرغان و دیگر اختلالات پوستی با استفاده از برگ گزنه قابل درمان می باشند. بطور طبیعی ضد ویروس و باکتری می باشد و چای تهیه شده با استفاده از برگ های گزنه روی محل مورد نظر قرار می گیرد و همچنین برای درمان نیش حشرات می توان از این محلول استفاده کرد. ترکیب برگ های گزنه می تواند روی زخم ها و سوختگی ها مورد استفاده قرار گیرد و آن ها را به سرعت درمان کند و همچنین خاصیت های گزنه برای غلبه با لکه های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند.

خاصیت های دارویی گزنه

حفظ سلامت مو

استفاده از گزنه مثل جینسینگ باعث رشد موها می شود و همچنین از ریزش مو پیشگیری می کند، روغن برگ های گزنه و چای آن باید طور منظم روی پوست سر مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه حاوی سولفور و سیلیکا می باشد که برای سلامت مو ضروری است و پوست سر را تقویت می کند و باعث حفظ سلامت پوست سر می شود. استفاده از شامپو تهیه شده از چای برگ گزنه برای درخشندگی و افزایش حجم مو مفید می باشد. برگ های گزنه داروی موثری برای شوره سر می باشند. روغن برگ گزنه را با روغن نارگیل ترکیب کنید و پوست سر را با آن به خوبی ماساژ دهید. تمام طول شب را صبر کنید و موها را در صبح بشویید. از این رژیم بطور منظم استفاده کنید تا شوره سر بطور کامل درمان شود.

خواص درمانی گزنه

خواص گزنه در رفع حساسیت های فصلی

حساسیت های فصلی سرفه، سرماخوردگی، تب یونجه، خس خس سینه و آسم مشکلاتی هستند که بر اثر حساسیت های فصلی و عفونت ها ایجاد می شوند. از آنجا که برگ گزنه دارای ویژگی ضد حساسیت و ضد میکروب می باشد، می توانید آن را به بیماران بدهید تا علایم زخم آن ها کاهش یابد و درد بیماری ها تسکین یابد.

خاصیت های گزنه

خواص دارویی گزنه برای دیابت

یکی دیگر از خواص گزنه استفاده از آن برای بیماران دیابتی می باشد. در بیماران دیابتی قند خون وارد سلول آن ها نمی شود و از انجا که گیاه گزنه دارای حلقه ای پیپتیدی است باعث می شود قند خون به سول وارد شود و باعث کاهش قند خون می گردد. این گیاه داروی خوراکی و طبیعی است و از آنجا که استفاده از آن بدون درد است نسبت به انسولین دارای مزیت هایی می باشد.

خواص دارویی گزنه

با توجه به این موضوع که این خواص گزنه بسیار زیاد می باشد باید به این نکته توجه کرد که استفاده بیش از حد از آن برای کلیه و روده ها مشکلاتی را ایجاد می کند بهتر است گزنه را همراه با کتیرا مصرف کنید. اگر در روز بیش از ده گرم از این گیاه مصرف کنید باعث می شود ادرار شما بند بیاید. زنان باردار بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. در صورت تمایل برای مشاهده خواص دیگر گیاهان دارویی می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…