مهمترین خاصیت های کلم بروکلی

در رابطه با کلم بروکلی مقاله ای منتشر شد که بیان می کرد بروکلی از پیشرفت تومور تا 60 درصد و کاهش اندازه آن تا 75% موثر بوده است. این یافته ها تنها اندکی از مزایا و خواص کلم بروکلی را بیان می کند. بروکلی غذایی مقوی و سرشار از مواد مغذی است. تا پایان مطلب با بررسی خواص و فواید کلم بروکلی همراه ما باشید.

بدن شما در بین غذاهایی که می خورید به منبع غنی از مواد مغذی نیازمند می باشد و کلم بروکلی یکی از منابع مواد مغذی می باشد. این نوع کلم حاوی ویتامین C می باشد که به اسید ایکوربیک نیز معروف می باشد، این ویتامین برای تولید کلوژن مهم و ضروری است، کلوژن یکی از رایج ترین مواد مغذی موجود در بدن می باشد که سبب برقراری ارتباط بین بافت های اعضای بدن می شود. کلم بروکلی همچنین حاوی بتا کاروتین می باشد. ویتامین C و بتا کاروتین موجود در کلم بروکلی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و خطر ابتلا به آب مروارید، اختلالات قلبی و انواع سرطان ها را کاهش می دهد. در ادامه مهمترین خواص کلم بروکلی را بیان خواهیم کرد.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی که سبب شگفتی همگان می شود

مقدار زیادی کلسیم در کلم بروکلی وجود دارد که به کنترل فشار خون بالا و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. دفعه بعد که قصد داشتید یک لیوان شیر برای دریافت کلسیم بنوشید به جای آن از کلم بروکلی استفاده کنید. ترکیب های ویتامین B ( B6,B12 و فولات) نیز همچنین در بروکلی وجود دارد که برای سلامت قلب عالی می باشند. در ادامه به بحث و بررسی توضیحات کامل تری از خواص کلم بروکلی خواهیم پرداخت

سلامت قلب

ویژگی های ضد تورمی سولفورافان یکی از ایزوتیوسیانات موجود در بروکلی به پیشگیری از برخی آسیب ها به رگ های خونی کمک می کند، این آسیب ها در افراد مبتلا به مشکلات قند خون مزمن می تواند تورم ایجاد کند.

خاصیت های کلم بروکلی

پیشگیری از سرطان

بروکلی همچنین حاوی گلوکورافانین می باشد که فرآیندهای بدن آن را به ترکیبات ضد سرطانی سولفورافان تبدیل می کند. این ترکیب مقدار باکتری که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد را کاهش می دهد. علاوه بر این، یکی دیگر از خواص کلم بروکلی وجود مقدار فراوان ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد سرطانی در آن می باشد که از رشد سرطان سینه، پروستات و گردن پیشگیری می کند و عملکرد کلیه را تقویت می کند. دیگر کلم ها و سبزی ها همانند گل کلم، کلم بروکسل،کلم، جعفری و کرفس مثل کلم بروکلی دارای خواص ضد سرطانی می باشند.

خواص دارویی کلم بروکلی

فشار خون و سلامت کبد

سولفورافان موجود در کلم بروکلی بطور قابل توجهی عملکرد کبد و فشار خون را بهبود می بخشد. در یک پژوهش به موش هایی که فشار خون بالایی دارند و کبد آن ها به خوبی کار نمی کرد سولفورافان داده شد. این ترکیب طبیعی عملکرد کبد موش ها را تقویت کرد و فشار خون آن ها را با نرمال ساختن الگوی DNA در سلول های آن ها کاهش داد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سولفورافان می تواند تعدادی از آنتی اکسیدان های دفاعی را در بدن شما تحریک کند و به همین دلیل می تواند بطور مستقیم استرس و کاهش سرعت سیستم ایمنی بدن که همراه با پیری اتفاق می افتد را کاهش دهد. خوردن سبزی هایی که حاوی سولفورافان می باشند مثل کلم بروکلی، می تواند کاملا پیری را به تعویق بیاندازد.

خواص کلم بروکلی برای پوست

کلم بروکلی دارای مواد مغذی بیشماری از جمله پتاسیم، کلسیم، پروتئین، ویتامین C و سولفورافان می باشد که سبب بهبود آسیب های پوستی می شود.

خاصیت کلم بروکلی برای پوست

سلامت استخوان

بروکلی ( همانند ریواس) منبع بسیار عالی از ویتامین K می باشد. ویتامین K دارای فواید بیشماری برای سلامت استخوان ها می باشد. نه تنها باعث افزایش حجم مواد معدنی موجود در استخوان می شود بلکه خطر شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.

سلامت دستگاه گوارش

فیبر یکی از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز برای بدن می باشد. مردان بطور معمول روزانه به 38 گرم فیبر و زنان به 25 گرم فیبر نیاز دارند. فیبر به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد و سموم را خارج کند و در پیشگیری از یبوست و تورم روده موثر می باشد. فیبر موجود در بروکلی بصورت محلول و نا محلول می باشد که هر دو توسط بدن تجزیه می شوند و در نتیحه خواص کلم بروکلی باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می شود.

خاصیت های دارویی کلم بروکلی

سلامت چشم

هر کسی می داند که هویچ برای حفظ سلامت چشم مفید می باشد، اما امروزه شواهد نشان داده اند که سبزی زرد و سبز نسبت به سبزی های نارنجی برای سلامت چشم مفید تر می باشند. بروکلی برای بیماری های چشم مرتبط با سن مثل آب مروارید موثر می باشند که بدلیل وجود مقادیر زیادی لوتئین و زئاکسانتین می باشد این ماده از سلامت شبکیه چشم حفاظت می کند و خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد. سولوفرافان موجود در کلم بروکلی نیز همچنین از چشم در بابر اشعه های مضر خورشید حمایت می کند.

خواص درمانی کلم بروکلی

کاهش سطح کلسترول

بروکلی با اسیدهای صفراوی ترکیب می شود و باعث می شود این اسیدها از بدن خارج شوند در نتیجه باعث کاهش سطوح کلسترول در بدن می شوند.

خواص کلم بروکلی برای بارداری

این سبزی دارای اسید فولیک به مقدار فراوان می باشد و به همین دلیل از زایمان زودرس یا ایجاد نقص در جنین پیشگیری می کند. یکی از ریز مغذی های مورد نیاز مادران باردار آهن می باشد وجود ویتامین ث در این سبزی باعث افزایش جذب آهن می گردد. مصرف این سبزی در طول بارداری از پوکی استخوان پیشگیری می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. مصرف بروکلی شش ماه قبل از بارداری توسط پزشکان توصیه شده است زیرا خواص کلم بروکلی باعث بهبود عملکرد تیروئید می شود. از جمله مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت جنین و مادر منیزیم، روی، آهن، ریبوفلاوین و ویتامین ث می باشد که به مقدار فراوان در کلم بروکلی موجود است.

خاصیت کلم بروکلی برای زن باردار

فواید کلم بروکلی برای لاغری

می توانید با استفاده از انواع کلم ها، هویچ رنده شده و آب لیمو ترش برای خود سالاد بروکلی تهیه کنید. مصرف یک بشقاب از این سالاد در طول روز به کاهش وزن شما کمک بسیاری می کند زیرا این سالاد دارای مواد مغذی بسیار می باشد که نقش آن ها در کاهش وزن را نمی توان نادیده گرفت.

خاصیت های درمانی کلم بروکلی

عوارض جانبی مصرف کلم بروکلی

کلم بروکلی همچنین می تواند تاثیرات نامطلوبی به همراه داشته باشد افرادی که مبتلا به ناراحتی های تیروئید می باشند و از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند قبل از افزودن مقادیر زیاد بروکلی باید با پزشک و متخصص خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …