دانه های کدو تنها دانه هایی هستند که آلکالین تولید می کنند. در عصر امروز که غذاهای اسیدی فراوان می باشند. دانه های کدو به دلیل دارا بودن طعمی فوق العاده به وعده های غذایی اضافه شده اند. اگر آن ها را خیس کنید هضم سریعتر و راحت تری خواهند داشت.  در ادامه خواص تخمه کدو این دانه های مقوی و خوشمزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.تخمه کدو توسط باستان شناسان در غارهای مکزیک حدودا 7000 سال قبل از میلاد مسیح کشف شد. قبایل آمریکای شمالی اولین افرادی بودند که معجزه عجیب دانه های کدو را مشاهده کردند. کدو و دانه های آن مهمترین غذای سرخپوستان بومی آمریکا بود که بدلیل خواص دارویی و غذایی موجود در آن ها مورد استفاده قرار می گرفتند. تخمه کدو در یونان باستان بسیار مشهور بود. مواد غذایی کدو با گذشت زمان افزایش می یابد در بین انواع مواد غذایی، غذاهای اندکی می باشند که پس از تجزیه ارزش غذایی آن ها افزایش می یابد. محتوی پروتئین موجود در دانه های کدو ذخیره شده پس از 5 ماه افزایش می یابد. این دانه ها دارای کالری زیاد می باشند که شامل 559 کالری در 100 گرم می شود. در ادامه به مهمترین خواص تخمه کدو اشاره خواهیم کرد.

   خاصیت های تخمه کدو

خواص تخمه کدو که باعث شگفتی همگان می شود

تخمه کدو حاوی مقدار زیادی مواد معدنی از جمله فسفر، منیزیم، منگنز، آهن و مس و سرشار از ویتامین k می باشد. این دانه با ارزش دارای ترکیبات فیتوسترول است که در کاهش کلسترول خون موثر می باشند. L-tryptophan موجود در دانه های کدو باعث کاهش افسردگی و خواب بهتر خواهد شد و این ماده پس از تجزیه به سروتونین و نیاسین تبدیل می شود. سروتونین در داشتن خوابی آرام در شب به ما کمک می کند. روی موجود در تخمه های کدو حامی طبیعی در برابر پوکی استخوان می باشد. مصرف کم روی با افزایش میزان پوکی استخوان رابطه دارد. این دانه ها همچنین منبع عالی برای ویتامین B ,E و حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم می باشند. تورم ایجاد شده در اثر آرتروز در بدن را بدون عوارض جانبی کاهش می دهد. در درمان کرم کدو و انگل های دیگر موثر می باشد. در ادامه به برخی دیگر از خواص تخمه کدو اشاره می کنیم.

خواص دانه ها و تخمه کدو

خواص تخمه کدو برای لاغری

از آنجا که تخمه کدو حاوی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین و مواد معدنی می باشد مصرف آن در فواصل مختلف باعث می شود احساس کنید شکم تان پر است و از این رو باعث کاهش وزن شما می گردد و سلامت کلی بدن را حفظ می کند.

خاصیت تخمه کدو برای مو

خاصیت های فراوان تخمه کدو برای مو

تخمه کدو همانند فندق حاوی اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین های A,K,B، مواد معدنی مثل سولفور و روی می باشند که در تقویت ریشه مو موثر هستند و موها را درخشان کرده و باعث سلامت کلی سر می گردند.

خواص درمانی تخمه کدو

خواص مهم تخمه کدو برای پوست

بدلیل حضور روی در تخمه های کدو( مثل تخمه آفتاب گردان) در پاک سازی پوست موثر می باشد زیرا روی یک آنتی اکسیدان می باشد. این ماده معدنی نه تنها به تنظیم سطح هورمون های بدن کمک می کند بلکه در درمان آکنه و سلامت کلی پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به نرم شدن و پاک شدن پوست کمک می کند. و نیز قادر به درمان زخم ها و مقابله با دلایل پیری پوست می باشد.

خواص دارویی تخمه کدو

فواید تخمه کدو برای مردان

دانه های کدو ماده مغذی و مهمی برای سلامت مردان می باشند. محتوی فراوان روی برای سلامت پروستات مهم است و همچنین عصاره تخمه کدو و روغن آن ممکن است نقش مهمی در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات داشته باشد. روغن دانه های کدو و تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات مهم است.

خواص تخمه کدو

تاثیرات ضد دیابتی تخمه کدو

از دیگر خواص تخمه کدو می توان به تاثیر مثبت آن بر درمان و پیشگیری از دیابت اشاره کرد. دانه های کدو باعث تنظیم انسولین شده و با کاهش استرس از اختلالات دیابتی پیشگیری می کند.

تاثیرات تخمه کدو بر قلب و کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن

تخمه کدو خواص درمانی فراوانی دارد. داروهای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی های معمولی اکثرا حاوی روی می باشند زیرا ماده معدنی مهمی است که نقش قابل توجهی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. زنان مسن بهتر است روانه یک فنجان دانه های کدو را بخورند. این دانه ها همچنین حاوی چربی سالم، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد که ممکن است فواید سلامتی برای سلامت قلب و کبد در ترکیب با تخم کتان داشته باشد.

تخمه های کدو قبل از مغز کردن و در صورت خام بودن و تازمانی که در پوست خود هستند تا مدت شش ماه قابل نگه داری می باشند. این دانه ها را در ظرفی در بسته در مکانی خشک و خنک نگاه دارید. و دانه های پوست شده آن تنها تا یک هفته قابل نگهداری در طرف های تیره و در بسته می باشند. روغن آن نیز باید در ظروف شیشه ای تیره رنگ و در مکانی خشک و خنک نگهداری شوند. امیدواریم با بهره مندی از خواص تخمه کدو مصرف این دانه با ارزش را به دیگران نیز توصیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…