خواص سیب زمینی

سیب زمینی یکی از سبزیجات پر کالری شناخته شده در سراسر جهان است. در ابتدا تصور می شد این ماده غذایی سمی و غیر قابل مصرف می باشد. با این حال امروز این سبزی یکی از پر مصرف ترین سبزی های دنیا محسوب می شود. در این مطلب به بررسی مزایا و خواص سیب زمینی می پردازیم.

درباره خواص سیب زمینی چه می دانید؟

درمان فشار خون با سیب زمینی

بررسی ها نشان داده است برای دریافت مقادیر کافی از ویتامین ها و مواد معدنی باید از انواع مخنلفی از سبزیجات و میوه های رنگارنگ در برنامه غذایی استفاده نمود. به طوری که هرچه رنگ این مواد تیره تر باشد, مواد مغذی موجود در آن ها بیشتر است. با این حال تحقیقات نشان داده است خواص سیب زمینی برعکس این بررسی ها است و با اینکه رنگ روشنی دارد اما سرشار از مواد مغذی می باشد.

سیب زمینی به دلیل نشاسته ایی که دارد, تصور می شود موجب افزایش قند و چربی و در نتیجه افزایش وزن می شود. این در حالی است که این سبزی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است و در صورتی که درست مصرف شود می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. همان طور که می دانید مصرف منظم و کافی همه نوع سبزیجات و میوه ها, خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند به طور کلی افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر، دیابت، بیماری قلبی و … را کاهش می دهد.

سیب زمینی چه فوایدی برای فشار خون دارد؟

خواص سیب زمینی

دریافت سطح کمی از سدیم برای داشتن فشار خون پایین ضروری است. با این حال افزایش مصرف پتاسیم به دلیل اتساع و گشادسازی عروق به همان اندازه برای داشتن فشار خون پایین الزامی است. یکی از مهمترین خواص سیب زمینی, کاهش فشار خون ناشی از کلسیم, پتاسیم و منیزیم موجود در آن است.

تاثیرات سیب زمینی در سوخت و ساز بدن

یکی از مهمترین خواص سیب زمینی, افزایش سطح انرژی بدن است. سیب زمینی یکی از منابع بزرگ ویتامین B6 به شمار می آید. این ویتامین نقش مهمی در سوخت و ساز انرژی بدن با شکستن کربوهیدرات ها و پروتئین ها به گلوکز و اسیدهای آمینه ایفا می کند. این ترکیبات کوچکتر می توانند به راحتی برای تامین انرژی در بدن استفاده شوند.

سیب زمینی برای پوست مفید است؟

خواص سیب زمینی

کلاژن سیستم حمایت کننده پوست در بدن به شمار می رود. از ان جایی که آهن و روی موجود در سیب زمینی نقش مهمی در تولید و بلوغ کلاژن در بدن دارند, یکی از مهمترین خواص سیب زمینی, محافظت از سلامتی پوست می باشد. با تکیه بر ویتامین C موجود در سیب زمینی از آسیب های ناشی از نور خورشید، آلودگی هوا و دود پیشگیری می شود. چرا که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. همچنین ویتامین C توانایی کلاژن برای صاف کردن چین و چروک و بهبود بافت پوست را ارتقاء می بخشد.

خواص سیب زمینی برای التهاب, مغز و حافظه

کولین یک ماده غذایی بسیار مهم و همه کاره در سیب زمینی است که به خواب, حرکت عضله، یادگیری و حافظه کمک می کند. همچنین این ماده برای حفظ ساختار غشای سلولی, انتقال تکانه های عصبی, جذب چربی و کاهش التهاب مزمن بسیار موثر است.

خواص سیب زمینی برای استخوان های بدن

خواص سیب زمینی

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی موجود در سیب زمینی همه به ساخت و حفظ ساختار و قدرت استخوان ها کمک می کنند. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بلوغ کلاژن دارد. اگرچه فسفر و کلسیم هر دو در ساختار استخوان مهم هستند, با این حال تعادل هر دو این مواد برای حفظ سلامتی استخوان ها ضروری است. مصرف بیش از حد فسفر در مقابل مصرف کم کلسیم می تواند خطر از دست دادن توده های استخوانی را افزایش دهد.

سیب زمینی می تواند وزن و احساس سیری را کنترل و مدیریت کند

فیبرهای غذایی معمولا به عنوان عوامل مهم در کنترل و کاهش وزن با عملکرد به عنوان عوامل حجیم در دستگاه گوارش به رسمیت شناخته شده اند. در واقع این ترکیبات موجب افزایش احساس سیری و کاهش اشتها در افراد می شوند و از ان جایی که موجب طولانی تر شدن احساس سیری در فرد می شوند, فرد مواد غذایی کمتری استفاده نموده و در نتیجه کالری کمتری دریافت می کند و از این رو موجب کاهش وزن می شوند.

علاوه بر موارد بیان شده, دیگر خواص سیب زمینی شامل حفظ سلامتی قلب, مقابله با سرطان ها و بهبود عملکرد هضم غذا و … می باشد که هر یک از این فواید سلامتی افراد را تضمین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …